Det där har diskuterats här också i samband med t ex FIRE. Kanske hellre 25 årsutgifter investerade i 100% aktiefonder och fem årsutgifter på fasträntekonton med löpande ettåriga bindningstider t ex.
Jag är själv skeptisk till räntor som stabilisator, men färgas säkert av senaste årens konstiga marknad.
Samtidigt stoppades handeln i Spiltan mfl Företagsobligations fonder i Corona krisen. Tanken med krockkudde är ju att kunna handla i kris så jag är skeptisk.
Samvariationen mellan börs och företagspapper är väldokumenterad så jag är också skeptisk till att just företagsobligationer är en bra krockkudde. Högre avkastning ja, men till högre risk pga lägre kreditkvalitet.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med prissättningsmodell. Snarare att obligationer funkar så att de går upp i pris när räntan går ner och tvärt om. Samtidigt om räntan är stabil säg på 4% för en viss duration så avkastar de just 4%. Så det är ju inte ett bett på lägre räntor enbart utan på att få en avkastning i paritet med långsiktiga räntenivån, som jag ser det, samt såklart med en ränte risk/möjlighet beroende på om räntor går upp eller ner
Och att du ligger på marginalen utan besparingar som du kan ta från…
Jo. Så tänker jag också (men lyssna inte på mig, jag är inget orakel här:-))
Börsnedgångar brukar som värst hålla i sig 2-3 år, oftast 1 år. Har man då 2-3 årsutgifter på sparkontot så borde man kunna övervintra helt OK (och sannolikheten att frun lämnar en, bergvärmepumpen pajjar och bilen brinner upp samtidigt får man väl se som försumbar…).
Dessutom har förmodligen det investerade kapitalet hunnit växa till sig innan börsnedgången (eftersom det fått jobba i 100% aktiefonder) och bidra med ännu mer marginal. Och kommer av samma anledning också att återhämta sig ganska snabbt.
Har suttit och kikat på 4 hinkars principen men ju mer jag funderar blir jag inte riktigt klok på upplägget med pengar på sparkonto OCH en 50/50 portfölj.
Medveten om att jag velar fram och tillbaka men tills någon förklarar att jag är ute och cyklar är jag inne på några årsutgifter på sparkonto och resten i Lysa 100% och/eller aktiefonder. Över tid kan jag inte se hur den lösning ska kunna skita sig katastrofalt!?