Obesvarad kärlek, eventuell svartsjuka och konstant stress

Heej på er!

Livet har börjat gå bättre. Jag har jobbat inom kundtjänst, där jag dessutom fått oväntat mycket beröm från kunderna, och är nu inne på ett teknikerjobb där jag jobbar sida vid sida med ingenjörer.

Mitt i allt har livet dock bjudit på lite kärleksproblem.

Jag träffade en tjej. Hon var civilingenjör, egenföretagare och delade mina värderingar kring livet och min syn på folk. Samtidigt fanns det vissa olikheter som gjorde det extra spännande. Att hon är en bit äldre än jag är en av dem. Vi var lagom lika och lagom olika, jag föll pladask.

Jag började planera lägenhetsköp och bilköp och såg Svenssondrömmen äntligen ta form i huvudet. Jag fick även energi för första gången att börja träna på allvar.

En dag i juni förklarade jag för henne att jag gillade henne och hade känslor. Jag förklarade att oavsett vad som sker eller inte så vill jag att det ska kännas rätt, bra och tryggt, och att hon absolut inte skulle känna någon press. Jag ville åtminstone skicka med henne att hon var en fantastisk person och att hon inte behövde vara orolig för att hon skickat ut felaktiga signaler.

Känslorna var inte besvarade, men hon tog det hela ändå med lättnad och vi är fortsatt vänner.

Vi två har dock inte haft så mycket tid tillsammans på sistone pga att iallafall jag jobbat mycket. De senaste gångerna vi setts har hon även haft mycket att göra och bråttom iväg. Hon har sagt att hon jättegärna hade suttit och snackat, men måste rusa. När jag säger hejdå och ha det bra svarar hon alltid “detsamma, vi syns”. Jag tycker det är fint av henne och att hon verkligen menar det. Jag älskar att vara med henne även som kompis, hennes energi känns som hon menar det hon säger och inte säger tex “vi syns” bara för att vara snäll.

Men det är också där det blir svårt. Det känns som att hon är en magnet och jag en metallbit, och ju närmare vi kommer desto starkare blir kraften. Jag vet vad vi är, och jag respekterar det fullt ut, men känslorna försvinner inte så lätt.

Dessutom finns det en annan person i vår närhet som vi träffar på samma naturliga mötesplats som henne. Vi tre ses där vare sig vi vill eller inte. Jag tycker mig känna en viss “energi” från hans sida gentemot henne, och jag tror att jag känner svartsjuka. De har också dragit igång ett projekt tillsammans. De två känner varandra så bra och han får så mycket uppmärksamhet av henne. Och jag har märkt att hennes uppmärksamhet är något jag söker väldigt mycket just nu. När någon annan får uppmärksamhet från henne istället för mig är det extremt smärtsamt, men speciellt min kompis av nån anledning.

Det är så enormt stressande och plågsamt att tampas med dessa tankar och känslor. Jag mår python. Det känns som en klump i magen och som att kroppen går på högvarv. Hur hanterar man allt?

Hon var min första riktiga kärlek och jag är oerfaren, så jag vet inte riktigt hur man hanterar något sådant här. Men det är när det är som allra tuffast som man växer allra mest! :blush:

13 gillningar

Fint
Starkt
Öppet

Önskar dig en strålande dag :folded_hands:

2 gillningar

Låter som att det är dags att ta bort henne från de drömmarna. Att inte göra det leder bara till dåligheter.

En klyscha som jag märkligt nog fann tröst i var att det bästa sättet att komma över någon är att komma under någon annan.

9 gillningar

Tack båda!

Jag inser att jag aldrig varit såhär kär tidigare.

Det känns som det gjort mig galen just nu.

Jag kan relatera ganska mycket till känslan i denna bit av Döden ut med Lovet:

"

För jag kan inte hjälpa att det enda jag vill va’
Är att vara din, bara vara din, mhm
Om det inte går, går i detta liv ska jag
Stoppa dynamit, hära inuti mig själv
Jag får ta den smällen

"

Hej Bergman, jobbigt. Jag tror många förstår hur den situationen kan kännas. Svartkänslor där känns rätt normalt.

Känslor på jobbet har det här problemet. Jag var tillsammans kort med en kollega en gång. Det är den enda relationen jag haft som jag I efterhand ångrar. Just pga när det tog slut (på hennes initiativ) så fanns hon kvar i min vardag.

Din tjej-radar verkar bra, dvs hon verkar vara en bra person som när du förklarar ditt intresse, artigt tar avstånd för att akta att ge dig fel signaler. Tyvärr var hon inte intresserad, men det kommer ju tillslut hända att någon annan är. Som ordinerats ovan, glädj dig över väl genomfört närmande, leta vidare, gärna någon annanstans än i din omedelbara närhet.

3 gillningar

Har varit i en liknande situation själv för ett ganska bra tag sen nu. Det är lurigt att fortsätta vara kompisar när den ena har känslor. Ni kanske kan vara det på sikt när dina känslor falnat ordentligt och du gått vidare och förhoppningsvis träffat någon annan, men nu är det som en sårskorpa som du pillar av gång på gång och som aldrig får läka och när såret till slut läker blir det ett fult ärr.

Att hon har bråttom iväg men ändå vill spendera tid med dig är inte heller konstigt, hon kan genuint uppskatta dig men inser att det kanske inte är bra för er och vill då avlägsna sig för att inte skicka felaktiga signaler.

Min rekommendation är alltså att, hur tråkigt det än låter, få till rejält med distans tills du genuint inte har dessa känslor kvar. Först då kan ni umgås som vänner på riktigt. Det kan ta månader eller år.

Detta är bara baserat på mina egna erfarenheter så ta de för vad de är. Lycka till, hoppas du hittar någon som gillar dig tillbaka!

9 gillningar

Obesvarad kärlek har jag massa erfarenhet av. Hehe, men det enda man kan göra är att gå vidare. Skippa vänskapen tills känslorna har svalnat åtminstone. Att vara kvar är bara plågsamt för dig. Det är bara att hoppa upp på hästen och söka nya marker. Till slut hittar du rätt, allt annat är slöseri med tid.

10 gillningar

Modig trådstart. På samma sätt som du respekterar hennes gränser och autonomi behöver du respektera dina egna. Du mår inte bra i dynamiken som den är nu och borde rimligtvis inte vara en del av den.
Du vill inte ha den relationen ni nu har och hon vill inte ha relationen du vill ha. Att bara respektera hennes känslor kring det här är ingen bra idé. Det är sannolikt också något hon märker, och de flesta finner det nog inte attraktivt.
Förstår att det är jobbigt som fan, men gå vidare.

11 gillningar

Om du har en obalans i relationen så kommer den relationen aldrig vara sund.
Ibland är det bästa du kan göra att vara ärlig med dig själv om att det inte kommer bli något mellan er, gå vidare i livet och sluta umgås.

Det är lite hårt, men du vill uppenbarligen vara kvar som vän med förhoppningen om att hon kommer ändra inställning och bli intresserad av dig. Det kommer inte hända med den dynamiken som ni har nu. Du kommer må dåligt över din obesvarade kärlek, vara svartsjuk och du kommer begränsa din möjlighet att hitta någon annan. Du kommer helt enkelt inte vara öppen för att få känslor för någon annan om du inte skapar distans mellan er och hittar ett sätt att gå vidare känslomässigt.

Det faktum att du får svartsjukekänslor, och tycker det är jobbigt att hon har andra planer än att umgås med dig när ni ses, gör det svårt att ha en sann vänskapsrelation.

Med all välmening. Klipp banden och gå vidare för din egen skull, och ditt eget mående. Även om du inte vill så är det förmodligen vad du behöver.

14 gillningar

Superkloka råd alla, tack!

Jag känner mig så dum som utsätter henne för allt detta, allt hon gjort är jättefint att vara öppen och glad mot mig som hon är mot alla. Sen blir jag kär i henne och typ indirekt förstör allt.

Hon är en fantastisk person även som kompis. Sen skulle jag väl inte säga att jag är vän med henne med utgångspunkten att hon skulle ändra sig nån dag. Jag är vän med henne för att jag gillar henne som vän också, redan innan jag blev kär.

Jag känner mig också dock “needy” när jag skriver mina tankar och reaktioner. Läser boken Models: Attract Women Through Honesty av Mark Manson och han sammanfattningsvis så är en väldigt needy man oattraktiv (en man som tex ALLTID villkorslöst sätter kvinnan först, bjuder henne, hjälper henne, rensar kalendern osv hela tiden) och en lågt needy man väldigt attraktiv (en man som vet vad han vill, vågar vara sårbar och förklara det, ta reda på vad hon vill och går vidare om de vill olika).

Jag är evigt tacksam för alla ni som finns här på forumet! Det är ovärderligt att få skriva av sig och att ni tar er tid att svara :heart:

3 gillningar

Tufft :heart:

Distans från personen hjälper.

Och att träffa nya människor hjälper. Tex dejt, jobb, kurser, resor osv

För om du träffar många människor kommer du att inse att det finns fler lika härliga och spännande personer därute, som hon är. och när du upplever det, i kombination med att du inte träffar henne (på ett bra tag), så kommer dina känslor för henne att svalna.

Efter det kan ni vara vänner.

Det är min erfarenhet :woman_shrugging:t2:

4 gillningar

Yep! Det är så du låter! Mycket modigt och ärligt inlägg du skrev hur du känner och tänker men du blir väldigt “needy”.

Du gjorde din stöt, det gick inte vägen. Det är väldigt positivt att vågade och försökte, du kommer aldrig ångra när du är gammal att du aldrig försökte. Men nu har du fått ditt svar och då får du respektera hennes vilja. Fortsätter du jagar blir du en creep och stalker. Det vill du absolut inte vara.

Men det finns massa fiskar i havet, närmare bestämt över 4 miljarder så det är bara upp på hästen och leta vidare så kommer du finna din match med tiden. Men sluta inte försöka för att du fick ett nej! Lycka till! :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Nej men vänta nu… du tycker att det är fint av henne att säga “vi syns” och att hon menar det?

Varför skulle hon säga “vi syns” bara för att vara snäll? Är din utgångspunkt att människor du har en relation till aldrig kommer vilja se dig igen, eller vad?

I så fall tror jag att du behöver jobba med din självkänsla. Låter kanske lite cheesy, men det ligger något i att om du vill att någon annan ska älska dig måste du först lära dig att älska dig själv. Om inte du själv tror att du är värd att älska, kan du verkligen förvänta dig att andra ska tro på det?

5 gillningar

Vet hur det är att falla pladask för någon och dessutom aldrig få känslorna besvarade. Det har hänt mig, men som det har skrivits tidigare i tråden är att eftersom känslorna är obesvarade är distans från personen det bästa för dig, annars kommer du ha svårt att gå vidare.

När du har gått vidare öppnar du upp dig för andra personer och du kanske plötsligt träffar din framtida livspartner och kanske mamma till dina framtida barn. Om du är emotionellt otillgänglig lär det mötet bli annorlunda och likaså framtiden.

1 gillning

Jag tror att när man verkligen värdesätter sig själv så förändras också vilka relationer man accepterar. Man investerar inte mer än den andra personen gör, eftersom man vet att man är värd ömsesidighet.

När självkänslan är skör är det lätt att bli uppslukad av den andra personen och låta deras uppmärksamhet styra ens mående. Då kan hela världen börja kretsa kring vad den andra gör eller inte gör.

Att bygga upp sin självkänsla handlar därför också om att välja sig själv, att inte nöja sig med något som får en att må dåligt och att veta att ens värde inte avgörs av någon annans kärlek.

7 gillningar

Jag tror att när man verkligen värdesätter sig själv så förändras också vilka relationer man accepterar. Man investerar inte mer än den andra personen gör, eftersom man vet att man är värd ömsesidighet.

När självkänslan är skör är det lätt att bli uppslukad av den andra personen och låta deras uppmärksamhet styra ens mående. Då kan hela världen börja kretsa kring vad den andra gör eller inte gör.

Att bygga upp sin självkänsla handlar därför också om att välja sig själv, att inte nöja sig med något som får en att må dåligt och att veta att ens värde inte avgörs av någon annans kärlek.

Självkänsla och självinsikt är väl baserat på överlevnads-strategier som Vrede, Skam, Rädsla.
Såsom grundhållning Vrede utgår från magkänsla och instinkt med inre och yttre kontrollerade behov i närtid och nutid än något annat.
Det är väldigt förlösande att läsa dina inlägg då du förmedlar och förbättrar förståelsen för hur det kan förhålla sig.
Alla i åkurs nio både skolas med hur kroppcentrat och olika arketyper kan samspela eller skapa friktioner .

V

1 gillning

Jag hyser dock ingen vrede mot de som inte besvarar mina känslor utan snarare ”svalkande likgiltighet” som i Henry Parlands dikt.

En mor kom till mig: säg
vad är det som fattas
i min kärlek? mina barn älska mig ej
som jag dem.
Jag sade: likgiltighet,
litet svalkande likgiltighet
fattas i din kärlek.
– då gick hon bort
seende mot jorden.

4 gillningar

Kanske ingenting du vill höra, men du måste ta lite avstånd från henne. Det är självplågeri att umgås så mkt med någon man älskar men inte älskar en tillbaka.

4 gillningar

@Bergman får jag komma med ett boktips som coacher och ledare använder. Den gör att du kan särskilja, urskilja och bena ut och läsa av alla människors inkl dig själv. Slår KBT alla dagar i veckan och du blir både emotionellt överintellektuell då du kan laborera med det undermedvetna, omedvetna, medvetna och övermedventas grundhållning vi alla bär på.

Ha det bäst :folded_hands:

1 gillning

Tyvärr tror jag att du måste byta arbetsplats, om det är i samband med jobb ni träffas.

Du behöver nog sluta träffa henne helt.

Jag känner till obesvarad kärlek bättre än de flesta men det var länge sedan.

För drygt 30 år sedan träffade jag mitt livs kärlek. Tyvärr kände inte hon lika… Jag “fick” ändå göra henne med barn men hon ville inte ha barn med mig och sedan ville hon inte ha mig heller. Efter att hon hade sagt att hon inte ville ha någon mer kontakt med mig var mitt liv ett helvete i drygt två år eftersom all min vakna tid, vilket var mycket tid eftersom jag inte kunde sova utan att dricka alkohol först, fylldes av tankar på henne.

Till slut insåg jag att jag inte kunde gå vidare med mitt liv så jag avslutade det liv jag hade då och startade ett nytt liv helt utan henne. Totalt tog det drygt åtta år innan jag kunde börja leva igen.

Nu är det inget fel på mitt liv och jag är glad för det jag har som är bra. Är gift sedan drygt 10 år och mitt tidigare liv är just mitt tidigare liv och inte mitt liv nu.

6 gillningar