Är mitt i ett byte av förvaltningsform för en stor tjp - från traditionell till fond. Avräkning gjordes den 28 feb, dvs precis innan Irankriget bröt ut. Hyfsad tajming för nu ligger det överförda beloppet på några miljoner oplacerat i fondförsäkringen. I vanliga fall hade jag lagt in merparten i en global indexfond och resten ränta. Men hur ska man tänka i det här läget?
Grattis. Bara att in med allt så fort du kan!
givet att framtiden är osäker och du eller jag inte kan timea markanden är det väl samma oavsett exakt nuläge? Om det är en placeringsstrategi så gäller den idag, imorgon om 3 dagar om 3 år osv…
(jag följe inte detta råd helt själv - sitter med lite extra i kortränta och väntar på nästa krash men jag tror ändå i teorin på det jag skrev ovan) ![]()
Grattis till att ha duckat de senaste två dagarnas fall. Men vad som händer imorgon är ju osäkert, så jag hade nog glatt puttat in dessa omgående och tackat och tagit emot för den oplanerade tajmingen som redan skett.
![]()
Är du säker? Jag har för mig att kapital inte kan vara oinvesterat i en fondförsäkring kopplad till tjänstepension. Tror man tvångsinvesteras i en entrélösning som default.
Om inget ändrats i dina placeringsval, så är det bara att putta in dom i ditt nya val.
Det lär bli bra på sikt.
Brus ska inte påverka ens långsiktiga strategi, så länge strategin är bra och långsiktig.
Just nu ligger det som ”Oplacerat belopp”. Beloppet har lagts på en redan befintlig fondförsäkring. Det är möjligt att det automatiskt kommer att placeras enligt samma fördelning som jag har på dem gamla delen. Får ringa och fråga.
Grattis, du har redan sluppit lite (förhoppningsvis allt) börsras. In med S*ten på börsen direkt!
Du bör vänta med att investera tills börsen blivit lugn och förutsägbar och det inte finns några orosmoln. Kanske runt 2068 eller så?
Nä, allt ska såklart in, om du inte tror att din nyvunna framgång är ett tecken på att du är en gudabenådad marknadsprofet.
Som vanligt, in med pengarna så fort det går och somna om. Har du 10 år + som sparhorisont spelar det ingen roll om börsen dyker 5% på en minut, en timme, en dag, en vecka eller 6 månader.