Tajma marknaden när man stått helt utanför?

Dags för mig o hustrun att gå in med ungefär hälften av våra besparingar på aktiemarknaden efter att stått helt utanför i flera år, om man bortser från pensioner. Har diskuterat risk och ekonomisk plan med oberoende rådgivare.

Det är en ansenlig summa pengar som ska placeras i globala indexfonder. Jag har fått lära mig här att statistiskt sett är det smartast att gå in med allt på en gång. Jag har även fått lära mig att det inte går att tajma marknaden. Samtidigt läser jag på flera ställen att börsen är väldigt högt värderad och att juli-augusti har historiskt varit svaga månader.

Jag behöver peppning och hjälp att tänka ”rätt”.

Bägge stämmer.

Men det man ska ha klart för sig kring högre värderingar är bara att förväntad avkastning är något lägre än annars. Inte att förväntad avkastning är negativ.

Man kan dock inte göra något åt hur marknaden väljer att värdera börsen på kort sikt. Globalt index skulle hypotetiskt kunna krascha -50% eller mer närmaste åren bara för att Mr Market fick feeling. Sådan är börsen.

In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine .
— Benjamin Graham

3 gillningar

Om du placerar i globala indexfonder så bör det vara en långsiktig investering (minst fem års sikt, men gärna betydligt längre). Då spelar det ingen större roll hur börsen går under de närmsta två månaderna, in med pengarna bara och glöm bort att de existerar i en sisådär tio år, så har du en fin överraskning när du kommer på det sen.

Man kan ju också tillägga att “ofta” inte betyder “alltid”. Det kan bli börsrusning imorgon på grund av oförutsedda händelser, det kan ingen veta. En förvånansvärt stor del av avkastningen går att härleda till ett litet antal särskilt bra börsdagar och ingen kan förutsäga när de dagarna infaller. Bolmesson har siffror på det där nånstans, det är verkligen häpnadsväckande. Tid i marknaden är det man vinner på, så in med pengarna som sagt.

1 gillning