Ok avkastning med trad?

Hej.

Jag har rätt mycket tjp i Skandia Liv och där har återbäringsräntan varit 6,5% i snitt de senaste fem åren.

Är inte det ganska bra?

Med trad har jag en lägre risk och en avkastning som ligger rätt nära den på Stockholmsbörsen.

Är det något jag missar här?

En fondförsäkring med breda, globala indexfonder har gett dig minst det dubbla under samma period.

Men det går ju inte att veta i förväg

Tänk på att inte jämföra nominell avkastning (som du ser i din portfölj) vs reell avkastning (som man ofta anger när man pratar vad börsen ger över lång tid).

Nominell avkastning för börsen är snarare tio procent.

Är det denna du menar att du har?

En kapital­försäkring med traditionell förvaltning.
Återbäringsränta: just nu 6 % (6,3 % i genomsnitt sett på de senaste 15 åren)
Avgift på 0,5 % per år när du tecknar själv på webben.

Jag hade den och valde att sälja allt förra året. Satte in allt på Länsförsäkringar Global Index istället.

1 gillning

Tack för ditt svar.

Jag trodde att avkastningen på aktier var typiskt 7-8% och då var Skandia Livs återbäringsränta på runt 6% med traditionell förvaltning rätt ok.

Är 10% siffran jag ska jämföra med? Då får jag kanske tänka om.

Inflationsrensat har avkastningen på Skandia Liv varit 2,4% de senaste 5 åren. Det tyckte jag var ok eftersom det ligger över de 1,9% som MinPension har i sin modell.

Nu är det bara 3 eller 4 år kvar till pension så jag tror jag ligger kvar i Skandia Liv.

Spelar ingen roll om det är 10 eller 7% att jämföra med.

Du får kolla vad den faktiska avkastningen varit under dessa 5 år på aktiemarknaden. Jag tror den varit mycket högre.

Det är alldeles för kort jämförelsetid med 5 år för att jämföra med nån form av hundratals år snitt på aktiemarknaden.

1 gillning

På 5 år har t.ex LF global indezx som är en ganska populär fond att välja inom fondförsäkring avkastat 105%. Det innebär 15,44% i genomsnittlig årsavkastning.

Så jämfört med det så har ju inte trad avkastat särskilt bra.

Men som sagt, två helt olika produkter, olika avgifter och väldigt kort historik att jämföra med.

Rensa inflation så är det realt/reell avkastning.

Det utan att rensa för inflation är nominellt.

Man måste göra samma på båda sidorna när man jämför.

En traditionell pensionsförsäkring har en undderliggande portfölj med värdepapper för hela kollektivet (även olika åldrar). Avkastningen på den portföljen smetas ut över tid för att minska risken att gå back. Säg att portföljen avkastar 10% ett år. Då kanske försäkringsbolaget säger att kunderna “får nu 1% högre avkastningsränta!”. Och så håller de den högre ränta i några år. Om börsen plötsligt går back 3% så kan de sänka avkastningsräntan med 1%, men fortfarande ha en positiv ränta eftersom de har kvar av vinsten från tidigare. I och med att de även har kunder i olika årskullar så kan försäkringen till och med ligga back en period, eftersom de inte behöver betala ut alla pengarna på en gång. Så pengarna som du ser “på ditt konto” i försäkringen kan delvis sakna täckning i den underliggande portföljen. Skillnaden mellan det du ser på kontot och värdet på portföljen kallas för “konsolideringsgrad”. En konsolideringsgrad över 100% betyder att portföljen gått bättre än avkastningsräntan och att du inte har fått hela den summa du ska ha ännu. En konsolidering under 100% betyder att portföljen egentligen ligger back men att de hoppas det kommer tjänas igen innan du ska ha pengarna, kanske genom att de sänker räntan.

På lång sikt kommer försäkringen att utvecklas i enlighet med de underliggande värdepapperen. Det är anledningen till att unga bråkar få rådet att skaffa fondförsäkring istället. Traditionell försäkring har nämligen lägre andel aktier och därför lägre förväntad avkastning. Visst, du kanske inte går back med traditionella försäkringen. Men du tjänar förmodligen mindre än du skulle kunna göra.

Personligen vill jag dessutom inte ha en traditionell försäkring eftersom det.ökar risken att någon förvaltare med för stort ego har mandat att göra affärer efter eget huvud. “Lex Alecta”, när de sålde Handelsbanken och överviktade amerikanska nischbanker. Det är mina pengar, jag vill att de förvaltas klokt och korrekt.

5 gillningar

Stort tack för era kommentarer!

När nu pension bara ligger fyra år bort, så ökar jag inte andelen trad från 70% av min tjp.

Men jag ökar risken lite genom att styra om min ppm från generations- till aktiefond.

Min plan är att gå vid 66 och då blir min pension 85% av min slutlön. Det kunde förstås varit ännu bättre men totalt sett är jag nöjd.

Era svar har fått mig att fundera mycket på hur jag hamnade i trad. Det beror nog på att jag är präglad av min uppväxt och min ungdom.

I min familj finns inga “gamla pengar” och när jag växte upp under 1970-talet var det aldrig tal om aktier och fonder.

Jag valde trad i slutet av 1980-talet. Då pratades det mycket om aktier i den allmänna debatten. Men då hade jag små barn och bostadslån och verkligen inga marginaler för risk.

Så jag tog ett beslut om trad cirka 1989 baserat på min situation just då. Jag tänkte inte på att mitt läge 2029 skulle se helt annorlunda ut.

Lite OT nu, men ni har säkert räknat ut att jag alltid haft fast ränta på bolånet och betalat av det så fort jag kunde.

Jag tror många i min generation är mer “den som är satt i skuld är inte fri” än “högst belånad vinner” som jag hört på podden.

Tillbaka till pension och, som sagt, jag är rätt nöjd men jag ska prata med mina barn om risknivå i ppm och tjp. :slight_smile:

7 gillningar

Inte ett dugg konstigt att det blivit så! Det har hänt mycket i Sverige och världen sedan 1989 :blush: Och så dåliga är inte traditionella pensionsförsäkringar, det är bara lite lägre risk än vad jag önskar mig.

1 gillning

Exakt så. Är själv snart 32 och här i dagarna är min tjänstepensionsflytt klar från traditionell till fondförsäkring. Inget fel med traditionell som sagt, men onödigt låg risk på 25-30 år framåt och stor chans till betydligt högre avkastning bara genom att välja en global indexfond i fondförsäkringen!

3 gillningar

Ja nu kan det ju kanske vara lite väl sent att byta bort från trad försäkringen. Bättre stt kanske ta lite högra risk någon annanstans, som i ppm som du har gjort kanske :+1:

Världen och tiderna förändras, men verkar som du kommer få en okej pension ändå och du har ju ändå lagt ner en tanke på varför du valde som du gjorde.

Jag tycker du ska vara nöjd och imte fundera på vad du kanske “gått miste” om. :slight_smile:

1 gillning

Jag har haft AMF traditionell försäkring i många år i tjänstepension. Jag valde förra året att flytta till Länsförsäkringar fondförsäkring och där har jag valt 100% Länsförsäkringar Global Index.

För mig som har lång tid kvar till pensionen känns det som att det är ett bättre val.

1 gillning

Helt rätt. Grattis till en fin pension :+1:

3 gillningar

Tack alla.

Ja, jag känner att jag landar på fötterna den dag jag slutar arbeta.

Det är roligt att se att så många unga redan nu funderar på sin pension. Det kan bara bli bra.

När jag funderar på pensionsekonomi blir det intressant mix av psykologi, nutidshistoria och matematik.

Jag önskar alla en bra avslutning på helgen!

3 gillningar