Det finns en liknande diskussion här: Låna på bostaden för att investera, är det smart eller dumt? - Nr 65 av MisterM
Som @Guldfeber säger, om du ska belåna bostaden och investera pengarna så lägg dom i en 100% aktieportfölj, annars försvinner hela poängen. Annars lånar till 1,29% för att få en ränteavkastning (på Lysa) på kanske 0,5-1%, sen har du ISK-skatt ovanpå det på runt 0,375%. Då är det bättre att bara låna 60% av beloppet och lägga dom i 100% aktier.