Öka belåningsgraden för investeringar

Hej,

Funderar på att öka belåningen från under 50 till mellan 60-70 och lägga som klumpsumma på globalfond. Hur tänker ni andra dagens datum? Ett annat alternativ är investering i fastighet och uthyrning. Spontant när jag räknar känns det smartare att isåfall först låna upp till 70 och lägga på globalfond. Vill man sedan ha ytterligare hävstång känns väl fastighet isåfall aktuellt. Fastigheten är på sikt något att isåfall kan hyra ut till barnen om 10 år.

/kalle

Har en värdepapperskredit som jag trappar upp varje månad istället.

Klumpsumma har du oddsen på din sida för att tjäna pengar men samtidigt stor chans till förlust.

Säg att du har 52% chans till vinst och 48% chans till förlust. Matematisk vinst men inte så bra på en enda stor affär. Behöver sprida ut affärena i tid för att närma dig genomsnittet.

Ok tack, ökar jag bolån får jag ränta på drygt 2.6 %, i nuläget verkar Avanza ha billigare ränta men vet inte om jag räknar rätt vad som är mest fördelaktigt på totalen

Hej!

Som det tidigare nämnts, så är värdepapperskrediten oftast bäst.

10% är ofta bättre än bolån och går du upp till 25%, så är det ofta likvärdigt.

Själv lånade jag upp huset för investeringar i flera omgångar. Värderade upp huset via den mest optimistiska mäklaren. Det var såpass gynnsamt att jag till slut sålde huset och började hyra istället.

Ja om de beviljar lån för spekulera med pengar..