Öka Utdelning minska pension i AB

Hej,
Har ett AB där jag har ett sparat utdelningsutrymme, tar 4-5 år att komma ner till 0 på mitt sparade utdelningsutrymme om jag tar det som utdelning
Jag funderar på att minska min tjänste pension till 0 för att därmed kunna ta en större utdelning och därmed få ner mitt utdelningsutrymme snabbare till 0, isf skulle det kunna gå på cirka 2 år. Extra utdelningapengarna skule jag spara undan och öronmärka pension.

Fördelar
-lägre skatt på utdelning
-pension kan jag alltid betala ikapp senare
-om vinsten skulle utebli eller jag avvecklar ABt så har jag utnyttjat hela utdelningsutrymmet.

Nackdelar

  • pengarna är inte låsta mot pension

Är det en bra strategi? Tips och råd?

1 gillning

Jag tycker det är bra. Jag anser utdelning ska gå före tjänstepensionslösningar.

1 gillning