Olika konton/investeringar

Hej :wave:
Jag är ny medlem i denna grupp och mina funderingar jag har kanske ni kan hjälpa mig med.
Har lite ocd när det kommer till sparande och upplägg med konton osv… bor i en bostadsrätt själv, är 33 år och blir aldrig nöjd med något… investeringar och vardagsekonomi är verkligen något jag hela tiden tänker på. Ibland är det trist för jag har ingen att diskutera detta med. Dom vänner man har, har bara skulder och ogillar att prata om pengar, vilket jag respekterar.

I dagläget har jag ett isk konto till dottern
på 45 000kr (100% Länsförsäkringar global)

Buffertkonto 30 000 (sparkonto Avanza)

Långsiktig portfölj 550 000kr (Länsförsäkringar usa index)

Jag sitter nu och funderar… borde man ha ett konto för resor? Eller hur gör ni? I dagsläget fyller jag på bufferten lite då och då sen när jag reser köper jag allt på kreditkortet och sedan betalar jag tillbaka när jag kommer hem. Känns på nåt sätt så rörigt att ha resekonto. Man kanske ska skilja på buffert och nöjen? Är också tveksam till att ha över en halv mille i usa index. Rör dessvärre alltid om i grytan haha. Vet inte om jag gjort rätt med detta inlägg men ni får väl flytta den om jag gjort fel. Är tacksam för svar och idéer hur jag kan göra det bättre.
Trevlig kväll:)

1 gillning

Jag har två konton.

Kortsiktigt: Lönekonto där jag också har en flytande buffert, dvs, beloppet på
Kontot varierar och jag för över klumpsummor utöver månadssparandet, till:

Långsiktigt: där jag har alla långsiktiga pengar. Fonder, ett par certifikat, barnspar, pensionsspar, ett par aktier. Allt i ett.

Det finns rätt många som har separata konton efter ändamål. Inget konstigt. Men min ”OCD” säger till mig att förenkla.

1 gillning

Skulle säga att du verkar ha bra koll! Jag har lagt mitt “lyxsparande” för resor och liknande i en blandfond (mellanrisk på Lysa). Vill inte köpa det på kredit, och absolut inte om det gör att jag måste betala ränta på krediten. Men din lösning är också bra.

Föredrar globalfond framför USA-fond personligen. Bättre riskspridning. Men så länge du har en bred och billig fond så är du bättre än de flesta småsparare!

2 gillningar

Tack! Intressent med lysas blandfond. Tar det långt tid att sälja och få över pengarna på tex sin bank? Hade lysa en gång i tiden men jag är expert på röra om, en period gick jag all in i en aktie sen körde jag en global fond osv. Ibland är man girig, speciellt när man tittar på nvidias utveckling :joy:

Det är ju det! Man vill ju ha det så enkelt som möjligt. Man blir ju liksom inte rikare för att man har 100 konton. Så när du reser eller köper nåt till dig själv vart plockar du pengar ifrån då?

Lysa är rätt snabba på utbetalning. 1-2 bankdagar typ. Vill jag ha snabbare så tar jag från bufferten och fyller på den när Lysa-utbetalningen kommer.

1 gillning

Då brukar jag dra ned på avsättningen till långsiktiga kontot och använda pengarna från kortsiktiga.

Har dock väldigt bra marginaler i ekonomin och hyr boende+att jag gjort mig av med bilen, så det har aldrig hänt än så länge att jag behöver pausa insättningen till det långsiktiga kontot.

3 gillningar