Det finns ett gäng trådar om lön och höjningar av denna redan. De normala råden handlar där om att byta arbetsgivare eller olika varianter av hur man ska förhandla, typ. peka på sitt värde i fråga om att dra in pengar till den privata arbetsgivaren.
I en annan tråd diskuteras ”Att bli chef - var det värt det?” och då börjar vi närma oss det jag hoppas kunna fylla den här tråden med, nämligen olika former av steg och vägval som lett eller leder till höjd lön. Dessa behöver inte vara tillgängliga för alla men de kan ändå ge idéer och inspiration. Att bli chef är en grej, att skaffa sig en titel eller licens en annan och att söka en utlandstjänst en tredje. Säkert finns det många fler varianter som är tillgängliga för olika grupper.
Jag ska själv senare bidra med en uträkning av vad jag tidigare tjänat på att ta en enklare chefstjänst längre tillbaka (kanske 20%) och vad jag tjänat på att välja den utlandstjänst jag har nu. Det handlar om 100-200% någonting men det beror mycket på hur man räknar. Det handlar ju inte om regelrätt lön utan om olika påslag och andra indirekta intäktsökningar. Den del som är lön i regelrätt mening har inte ändrats alls.
Iom att jag har en diplomattjänst funkar det inte så som du beskriver det. Jag är ur systemperspektiv fortsatt bosatt i Sverige även om jag rent faktiskt bor utomlands.
Den modellen du hänvisar till handlar om att flytta till något land med höga löner men höga kostnader för välfärdstjänster. Jag har samma villkor som i Sverige när det gäller välfärdstjänster .
Jag har höjt lönen ordentligt vid några tillfällen. Vid inget av dessa krävdes byte av arbetsgivare.
Däremot har min karriär (civ ing Ind Ek) i korta drag gått från
Managementkonsult
Projektledare i industrin. Lönesänkning med 10%.
Första linjens chef i industrin / ”manager”. Chef över 25-30 medarbetare. Lönehöjning med 10-15% plus bättre bonus och förmånsbil.
Expat, andra linjens chef / ”Director”. Chef över chefer, tot 100 pers i min organisation. Operationell/taktisk roll. Lönehöjning under dessa 2 år med nästan 150% för att spegla löneläget i utlandet (USA)
Hemma igen, ”senior dir”. Totalt fem direktrapporterande i mer strategisk/stabsfunktion. Tillbaka i svenskt löneläge men hyfsat ändå.
Chef i ledningsgrupp, ”Vice President”. Totalt 6 direktrapporterande men också streckat ansvar för en hel del runtomkring. Strategisk roll. Höjt lön med 30% plus diverse incitament runtomkring.
I korta drag kan jag väl känna att jag aldrig hade haft det jobb jag har idag, med tillhörande lön, om jag inte orkat ta på mig de operativa ledarrollerna så tidigt jag bara kunde. Idag har jag begränsat med personal under mig, alla sittandes i andra länder och väldigt självgående. Personaladministrationen är väldigt smidig. Det var den inte som nykläckt mellanchef med ansvar för 100 pers varav stora delar kollektivanställda…