Shit, det kan vara dyrt att köra AI modeller, kanske billigare med människor ett tag till ![]()
Beror på var på jorden man är! Inte ett sammanträffande att allt detta utvecklas i Silicon Valley. Där kostar programmerare JÄKLIGT mycket, vilket skyndar på utvecklingen av AI som kan ersätta dem
Blir svårare att ersätta svenska programmerare, vi ligger inte lika bra till lönemässigt ![]()
Men ang tweeten, jag som betalar vanliga 250kr per månad och bara använder webbsidan (aldrig använd Claude Code), fick detta email. Tycker det är jättebra att de sätter begränsningar.
Det mest intressanta kring den här nyheten är hur populärt Claude Code blivit, vilket jag tycker man hör mycket om online också. Indikerar att många ser en stor nytta med tekniken men den begränsade faktorn just nu är priset.
Ja, det har blivit rätt sjukt, folk har t.o.m. satt upp ett leaderboard med vem som kan spendera flest Claude Code tokens på sin fasta månadsavgift…
Det verkar som att AI-tjänsterna har ungefär samma väg att vandra som telekomoperatörerna när de skulle komma på vettiga intäktsmodeller för nya tjänster. Prenumerationsbaserad modell, förbrukningsbaserad modell (pay-as-you-go), reklamfinansierad modell, hybridmodeller etc. Inget nytt under solen. ![]()
Någon har några funderingar kring GPT-5, och hur den kan visa om utvecklingen rullar på bra eller om den saktar in ![]()
Jag använde AI idag och det var helt fantastiskt. Jag höll på att debugga lite grejer och behövde i princip bara slänga in en massa printfs överallt för olika variabler… vanligtvis måste jag använda ett snippet för sånt, och sen blir det en massa pillande och justerande för varje variabel.
Copilot autokompletterade dem klockrent ![]()
En oviktig nyhet, men någon kanske vill känna till alternativet. Jag har bytt från Poe till ChatLLM.
- En tydlig fördel är att deras prenumeration för 100 kr ger tillgång till allt. (Dock saknas gratisversion jämfört med Poe.)
- I övrigt är de snarlika, man får tillgång till modeller som o3, Claude 4, Gemini 2.5, DeepSeek R1, Grok 4… Dock har Poe betydligt fler varianter av speciell-versioner, typ en massa olika Llama versioner.
- ChatLLM har en nice funktion med RouteLLM, där den väljer bästa modellen automatiskt.
- Den har även en bra funktion för projekt och Deep Research.
Jag är en shill för ChatGPT, mest för att jag älskar deras tooling med appen, custom GPT’er, advanced voice mode etc. Hur tycker du det fungerar att använda en sån tjänst som samlar alla modeller, saknar du inte toolingen man får om man väljer enbart ChatGPT, Gemini, eller valfri annan AI-leverantör?
Det är nog det bästa argumentet för att enbart använda en leverantör. De flesta har idag många fina verktyg inbyggt.
Jag upplever än så länge fördelen med att ha tillgång till många modeller överväger.
När jag har svåra frågor brukar jag vilja skicka dem till o3, Claude 4 och Gemini 2.5 Pro. Då kan jag jämföra vilken som känns bäst, och det är sällan alla 3 hallucinerar samma lösning/svar.
Sedan gillar jag att testa alla nya modeller, och detta är nog det bästa sättet att göra det på.
(För övrigt så får jag inte använda dem för jobbet, via min arbetsgivare har jag en licens för copilot.)
Meta sprider hype ![]()
OpenAI tycks bygga ut i Norge ![]()
Jag tror det återstår lite, men det ser nice ut ![]()
https://x.com/kimmonismus/status/1950809688099950924
(1 min video på en
)
OpenAI sprider även hype att de har kommit lite längre för att lösa problemet med hallucinationer ![]()
(Det är deras forskningsledare.)
Lite kopplat till att jag nästan är lika imponerad av att den på uppgift 7 kom till slutsatsen att den inte kan lösa uppgiften och därför lämnade in blankt, som att den löste de 6 första uppgifterna med full poäng (helt sjukt).
Google DeepMind är i farten igen ![]()
Det sprids lite spekulationer om GPT-5 ![]()
https://www.theinformation.com/articles/inside-openais-rocky-path-gpt-5
Någon har sammanfattat det ![]()
https://x.com/kimmonismus/status/1951345548864143517
Edit:
Även en länk till den här ![]()
https://archive.ph/d72B4
Vad refererar du till? Hänger inte med ![]()
Både OpenAI och Google Deep mind gjorde uppgifterna till matematiska olympiaden som gick nu (IMO 2025), och lyckades med genombrottet att få guldmedalj genom att få 35/42 poäng. Sista uppgiften var märkbart svårare för både människor och dessa AI-system, men istället för att hallucinera ihop en felaktig eller tveksam lösning så kom den fram till att den inte kunde komma fram till en korrekt lösning.
Tyckte det här var ett fantastiskt exempel på hur det känns att använda AI när man vill göra något lite mer komplicerat… I min mening en ganska frustrerande och långsam process, men det finns fördelar t.ex som att man måste tänka igenom allt typ 5 ggr för att kunna formulera exakt det man vill göra på engelska (vilket sen ändå inte blir riktigt det man vill ha så då får man justera i efterhand)