Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Morgonens experiment, vilken modell hittar rätt bit? Min testning ger Gemini vinsten, mot GPT-5, Grok4 och Claude 4.1 :trophy:

3 gillningar

Du kanske har skrivit om det tidigare i tråden och jag ber om ursäkt i så fall för att jag inte orkat skanna igenom hela tråden, men har du något hum om vilka gratismodeller från olika utvecklare som är de mest kraftfulla? Bl.a. för kodning i t.ex. Python.

Menar du att köra lokalt, eller gratis över nätet?

(Även om det ev skrivits tidigare så ändras maktbalansen typ dagligen :sweat_smile:)

1 gillning

Jag har inte full koll på Python då jag själv använder andra språk. Men mitt svar skulle bli GPT-5 och Gemini 2.5 Pro erbjuds bägge vid olika gratis-alternativ, tvivlar på att du hittar någon bättre idag gratis.

När det kommer till öppna tvivlar jag på att någon bra är gratis, de du kan köra lokalt är ofta små och jag känner inte till någon med bra kvalitet. Du kan ju hyra bättre grafikkort i molnet och köra bra öppna modeller, men vid en snabb googling så såg jag ett erbjudande om 1,35 dollar i timmen för att hyra H100. (Det räcker för att köra en del bra öppna modeller, men inte riktigt gratis, dock bra om du inte vill dela din data med någon.)

Jag gillar mest Claude Sonnet.

Redan vid 20€/mån abonnemanget kan man koppla den till Claude Code och använda begränsat

1 gillning

Gratis över nätet. Just nu kör jag ChatGPT oinloggad. Tror det är 4o-modellen som gäller då, men funkar hyfsat ok för min användning. Jag har det mest som bollplank. Skickar in en kodsnutt och frågar vad jag behöver ändra/lägga till för att få någon ny funktion etc.

Som lekman inom Python som jag är så skulle jag säga att alla (eller chatgpt, gemini, claude, grok i varje fall) nuvarande modeller funkar lika bra. Den triviala kod man skriver som icke yrkesverksam med Python som språk är så simpel, och ens språkförståelse så grund, att man inte ser nyanserna i svaren för att särskilja dem nämnvärt. För egen del beror det på vilken modell som jag fortfarande har kvar gratistid på för dagen. Fortfarande för snål för att köpa abonnemang (eller obeslutsam, det ändras för snabbt)

2 gillningar

Tack för tips! Jag kanske skulle ta och skaffa mig ett konto för ChatGPT för att testa att köra GPT-5. Enligt ChatGPT själv verkar det ha en del fördelar jämfört med att köra GPT-4o som oinloggad.

Några frågor till GPT-4o om olika modeller, kapacitet mm

Vilken version av ChatGPT är aktiv här och nu?

Du använder just nu ChatGPT baserat på GPT-4o, den mest avancerade modellen från OpenAI som släpptes i maj 2024. Det är en vidareutveckling av GPT-4, där “o” står för “omni” – modellen är designad för att hantera text, bild, ljud och video i samma system (även om inte alla funktioner nödvändigtvis är aktiva i din session).

Vill du veta mer om skillnaderna mellan GPT-4 och GPT-4o, eller vad just din version kan göra?

Kan man få tillgång till GPT-5 som gratisanvändare?

Ja – GPT‑5 finns tillgänglig även för dig som använder ChatGPT utan kostnad (då menar jag alltså Free‑typen). Det har laddats upp som standardmodellen för alla inloggade ChatGPT‑användare (OpenAI, Business Insider, Lifewire, Beebom).

Vad innebär “fri tillgång”?

• Ja, du har tillgång till GPT‑5 helt gratis.
  • Som gratisanvändare får du ett begränsat antal meddelanden: upp till 10 GPT‑5‑meddelanden var 5:e timme, och en ”GPT‑5 Thinking”-meddelande per dag (OpenAI Help Center, Yahoo Tech).
  • När du nått gränsen byts GPT‑5 automatiskt till en mindre, snabbare version – GPT‑5 mini (OpenAI Help Center, Yahoo Tech).

Jämförelse mellan olika användartyper:

Användartyp GPT‑5-åtkomst GPT‑5 Thinking
Free (gratis) Upp till 10 meddelanden per 5 timmar, sen GPT‑5 mini 1 meddelande per dag
Plus Upp till 80 meddelanden per 3 timmar Upp till 200 meddelanden per vecka
Pro / Team Obegränsad åtkomst (med skydd mot missbruk) Obegränsad åtkomst

Källa: OpenAI Help Center och olika tekniknyhetskällor (OpenAI Help Center, Yahoo Tech, Beebom).

Sammanfattning

• Ja, du kan använda GPT‑5 som gratisanvändare, men med tydliga användningsgränser.
  • Du får en smak av modellens kraft, men mer omfattande användning kräver en betalplan.
  • GPT‑5 är standardmodellen just nu för alla typer (Free, Plus, Pro, Team), och ersätter tidigare versioner som GPT‑4o, GPT‑4.5 med flera (OpenAI, OpenAI Help Center, Beebom, Wikipedia).

Vill du att jag hjälper dig med mer info om planer som Plus eller Pro, eller för- och nackdelar med respektive tier? Jag är här för att guida dig!

Jag funderar på om jag skulle skaffa ett konto för ChatGPT för att få tillgång till t.ex. GPT-5 eller GPT-5 mini. Hittills har jag bara kört oinloggad, men jag antar att jag då hela tiden kört på GPT-4o. Vilka fördelar skulle jag få t.ex. vid beräkningar eller vid stöd för programvaruutveckling, mest i Python och LibreOffice Calc, om jag skaffar ett inloggningskonto för ChatGPT istället för att köra oinloggad?

Bra fråga – och ja, att logga in på ChatGPT (även med ett gratiskonto) ger dig väsentliga fördelar jämfört med att använda tjänsten oinloggad. Det gäller särskilt om du jobbar med beräkningar, Python-programmering eller kalkylprogram som LibreOffice Calc.

Här är en tydlig sammanställning:

:white_check_mark: Fördelar med att skapa ett gratis ChatGPT-konto

Funktion Oinloggad (utan konto) Inloggad (gratis konto)
Modell GPT‑3.5 (eller GPT‑4o med begränsning) GPT‑4o eller GPT‑5 mini
Högre precision i svar Begränsad Ja – nyare modeller är bättre på logik, kod, matte
Kodstöd (t.ex. Python) Begränsat Avancerat stöd med bättre syntaxförståelse
LibreOffice Calc‑stöd Begränsat och ofta osäkert Förbättrat formelstöd + kontextmedvetenhet
Långt kontextminne (hålla reda på vad du gör) Nej Ja – upp till 128k tokens i GPT‑4o/5
Filer, bilder och koduppladdning Nej Ja (vissa funktioner aktiverade)
Historik Nej Ja – du kan se, spara och återanvända chattar
Anpassning Nej Ja, inklusive “Custom Instructions”
Meddelandebegränsningar Mycket strikt Fler GPT‑5-svar per 5‑timmarsperiod

:bullseye: Vad detta innebär för beräkningar och programmering

:bar_chart: LibreOffice Calc

• Du kan få hjälp med:

• Exakta formler (t.ex. VLOOKUP, IF, REGEX, ARRAYFORMULA)
    • Makron i Basic eller Python
    • Skapa automatiserade arbetsflöden, inklusive via externa skript.
  • GPT‑4o/5 ger dig ofta korrekt syntax och förstår kontexten bättre, så du slipper justera allting manuellt.

:snake: Python

• Med inloggning får du mycket bättre:

• Kodförslag och felsökning
    • Förklaringar av komplex kod
    • Hjälp med t.ex. Pandas, Matplotlib, NumPy, etc.
    • Optimering av kod (t.ex. från långsam till snabbare logik)
    • Integration med filer, API:er, och externa system

:light_bulb: Sammanfattning

Fråga Svar
Är det värt att skapa ett gratiskonto? Ja, absolut. Du får direkt tillgång till bättre modeller (GPT‑4o / GPT‑5 mini) och många fler funktioner.
Får jag mer hjälp med kod, matte, logik? Ja – GPT‑5 är mycket starkare på de områdena än GPT‑3.5 som ofta används oinloggat.
Kostar det något? Nej, ett konto är gratis. Vill du ha ännu fler meddelanden eller finesser, kan du uppgradera till Plus, men det är frivilligt.

Vill du att jag guidar dig genom hur man skapar ett konto, eller är du nyfiken på om Plus-planen (20 USD/månad) skulle ge dig ännu mer nytta?

Någon som tror på 4-dagars veckan, känns inte helt dumt säger jag som är hemma med min son varje fredag :smiling_face_with_sunglasses:

Oj, här kommer en rapport som talar om stora investeringar :exploding_head:

Our research shows that by 2030, data centers are projected to require $6.7 trillion worldwide to keep pace with the demand for compute power. Data centers equipped to handle AI processing loads are projected to require $5.2 trillion in capital expenditures, while those powering traditional IT applications are projected to require $1.5

De har 3 olika scenarion, men Nvidia lär nog sälja ett gäng grafikkort i samtliga :money_with_wings:

https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/the-cost-of-compute-a-7-trillion-dollar-race-to-scale-data-centers

1 gillning

Nice med alla kreativa benchmark som folk hittar på :smiling_face_with_sunglasses:

Vore spännande och se hur de klarar sig mot människor. Hur som helst är det spännande hur vissa modeller ser ut att klara hålla ihop sin strategi och anpassa sig betydligt bättre än andra.

1 gillning

En rolig video på var vi kan vara påväg, om man blandar robotar med hallucinationer :sweat_smile:

Ett nytt benchmark för matte, GPT-5 ser ut att ligga snäppet över de övriga, men når inte riktigt upp till 50%. Nice att folk fortsätter utforska gränserna :smiling_face_with_sunglasses:

Uppdaterat benchmark nu, jag gillar att de även har med kostnaden att göra testet via API :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Väldigt givande video om AI agenter :smiling_face_with_sunglasses:

Då den är 27 min kan jag nämna några saker jag tog med mig.

• Dagens nivå passar enbart bra inom specifika områden.
  • Dagens nivå passar bra för Prof-of-concept, förstudie, gallra alternativen, demo version.
  • Passar bra inom dessa områden om det hade kostat en konsult mellan 500 och 5000 dollar att ta fram motsvarande.
  • Det går inte att både få kvalitet och lågt pris, en bra agent kan kosta 100 dollar för att ta fram en rapport av rimlig kvalitet. Som troligen skulle kosta en människa 1000+ dollar att ta fram.

Efter jag såg videon så började jag fundera kring METR och dess benchmark för hur långa uppgifter AI idag klarar av, idag är det 15-20 min för 80% rätt, och detta dubblas just nu var 7e månad. Då får jag fram 8-8-8 tumregeln: 2028 bör en AI kunna utföra en 8-timmars uppgift med 80% träffsäkerhet.

2 gillningar

1 min video på en nice robot, snart vill man nästan ha en sådan :robot:

Min fru hade rättat till disken efteråt, vilket hon gör när jag ställer in också. Jag tror hon har diskmaskins-autism.

4 gillningar

En viss klass av automatiseringslösningar är inte för att få det optimerat på effektivitet, utan bara för att avlasta en person. Dvs resultatet blir sämre (massproducerat), men det kommer andra fördelar när inte människa är inblandat.

I det här fallet kanske man inte får i lika mycket i diskmaskinen, men å andra sidan kan roboten vara där och köra tre maskiner om dagen när man som människa nog bara hade orkat köra en om dagen.

Det kostar en annan typ av resurs (energi, vatten, osv), men sparar på mänsklig tid/uppmärksamhet.

Många av mänslighetens framsteg är sådana.

1 gillning

Jag hade varit nöjd med diskplockar-roboten :star_struck:

2 gillningar

Intressant video som illustrerar hur mycket energi högdensitets-AI-center använder. Det är ganska mindboggling att om man tittar framåt så kommer Google, Facebook, OpenAI, xAI tillsammans driva fler kärnkraftverk/kraftverk än världens länder kör :sweat_smile:

2 gillningar