Hej
En fundering kring vad som gäller när man i ett företag har dubbla verksamheter. Rätta mig om jag har fel; om jag vill vara både ingenjörskonsult och musiker så behöver jag inte ha två företag - jag kan göra det i ett. Men hur ser reglerna ut här? Om jag skulle vara en framgångsrik ingenjörskonsult och en misslyckad musiker (rent ekonomiskt), hur hade Skatteverket sett på att musik-utgifterna täcks av konsult-inkomsterna år efter år?
Jag är förstås inte unik i min idé och jag har sett andra diskussioner i forumet där man konstaterat att man inom företaget kan kvitta ett överskott från en verksamhet mot underskott i en annan, åtminstone enstaka år. Kruxet är att jag förväntar mig att det kommer vara regel snarare än undantag, definitivt i början. I Rich-Dad-Poor-Dad-termer så jag vill att musik ska vara min “business” och konsultande mitt “yrke” (där alltså “yrke” syftar på att byta tid mot pengar, och “business” på att byta tid/resurser mot återkommande inkomster - har ni andra tolkningar, dela dem gärna.) Då kan det ta lång tid innan musik-inkomsterna, t.ex. från royalties/inspelade kurser/patreon, blir något att tala om. Här vill jag att “yrket” skapar resurser för “businessen” (som förvisso handlar mer om känslomässig än monetär rikedom).
Kan jag gå till väga på sättet jag tänker mig eller kommer det ses av Skatteverket som att jag låter mitt företag betala för mina privata intressen - var går gränsen egentligen? Har ni gjort en liknande resa, hur går det för er?