Om Lysas ekonomi | Samlingstråd: Vad händer om LYSA går i konkurs? De går ju back... etc

Öh, håller inte med. Ibland är det just enkelheten som är idén. Det är ju vad jag anser är värdet och många verkar hålla med då det är den vanligaste feedbacken. Sedan har de ju totalt över 130.000 kunder som verkar hålla med. Sedan behöver det ju inte passa dig eller de andra i forumet. Det är ju helt okej. Men, det betyder ju inte att affärsidén är tunn eller liknande.

Angående “man kan göra själv på t.ex. Avanza”.

• Ja, det kan man absolut. Men!

• Väldigt många öppnar ett konto på Avanza och sedan gör de ingenting för de blir överväldigade. Det var ett så pass stort problem att för många år sedan ville inte Avanza / Nordnet ge provision på nya kunder för de hade ingen intjäning. Folk öppnade konto, satte in pengar men gjorde inget.

• Jag personligen har ett issue kring all nudging som Ava / NN gör kring “bästa fonderna förra månaden”, “aktierna du skulle ha ägt” och en massa annat som inte är till för spararens bästa.

• För de som är duktiga så påstar jag att valfriheten också faktiskt är ett problem eftersom det leder till pill. Pill i sin tur leder till underprestation - om inte annat att man bara ligger utanför marknaden i vissa dagar. Återigen inte all, men definitivt fler än som skulle erkänna det öppet.

Det senare är ju den primära anledningen att jag har pengarna på LYSA. Det handlar inte om att jag inte kan sätta ihop en bra portfölj för mig själv och mina egna pengar. Jag har en sjusiffrig-portfölj på Avanza, men jag noterar också hur jag inte kan låta bli den på årsbasis. Jag får alltid för mig att jag ska lägga till något, ta bort något (under t.ex. 2023 HY-fonder som jag upplevde hade en bättre risk/reward-ratio än aktiefonder). Det kan jag inte på LYSA och det är för mig personligen en bra grej.

3 gillningar