Om pengar inte vore ett problem, vad skulle du förändra i ditt liv?

Outsourca allt jag tycker är tråkigt och bara fokusera på familj och det som är kul. Hade inte haft problem att sysselsätta mig.

2 gillningar

Anställa någon som preparerar alla måltider åt mig, mat är det tråkigaste som finns.

1 gillning

När jag kom på att pengar bara var en sak bland andra så kastade jag loss, allt de svåra försvann och nu styr jag själv mitt liv och ger blanka f-n i vad staten och alla andra tycker :smiley:

1 gillning

Jag hade förvärvsarbetat mindre och volontärarbetat mer :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Samma här- jobbat mindre än 40h/vecka- undervisat mer. Mera volontärt. Mera tid med hunden och för träning😊

1 gillning

Tänker mig att om man har en dashboard med KPIs för olika områden: hälsa, relationer, ekonomi, familj, karriär/självförverkligande etc. Och sen kommer man då att ha ett bra resultat på ekonomidelen utan ansträngning, så vore det väl rimligt att förflytta sitt fokus och tid mer till de andra delarna så att man kan förbättra sina ”resultat” där med. Jag skulle nog lägga mer tid och pengar på en bättre kost och olika relationer. Kanske skulle byta jobb för att nå aningen bättre resultat när det kommer till självförverkligande.

2 gillningar

Jag skulle gå ned i arbetstid - jobba 40% i min anställning, 60% i mitt eget bolag. Anställa en kombinerad PT och kock för att få ordning på fys:en. Bli affärsängel. Gå ännu fler kurser och utbildningar i sånt som roar mig. Köpa den där fastigheten som är en del av min “alternativa livsdröm”, låta renovera den och testa att köra den där verksamheten som jag snöat in på.

1 gillning

Bli filosof på heltid.

3 gillningar

10 miljoner skulle inte räcka långt för det jag skulle göra om jag hade oändligt med pengar.

Lösa världens koldioxid problem:

• Starta upp en massa Carbon Capture projekt världen över för att få ner mängden koldioxid som finns idag.
  • Plantera stora skogar över världen på mark som idag är obebodda ute i vildmarken.
  • Hjälpa u-länder som t.ex. Indien och länder i Afrika att byta ut sina energiresurser från kol till sol, vatten och vind och även en lösning för att försörja elnätet när naturliga energikällor inte räcker (vatten upphöjning, gas lagring osv.).
  • Betala alla världens flygbolag för att byta ut sin flygflotta mot bättre alternativ.
  • Köpa upp alla båt/bil företag som går att köpa och bara tillverka miljövänliga bilar/båtar.
    osv.

Utrota fattigdom så gott det går:

• Hjälpa u-länder genom att förse dem med infrastruktur som vatten och el.
  • Ge redskap/maskiner till bönder och liknande för att alla världens länder ska få tillräckligt med mat.
  • Utbilda en egen arme/vaktbolag för att även kunna göra ovanstående för politiskt instabila länder.

osv. osv.

6 gillningar

Jag skulle skaffa hundar och häst och så skulle jag gå ner i arbetstid till typ 50%.

2 gillningar

Jag skulle köpa mat av riktigt bra kvalitet, mycket viltkött.

1 gillning

Jag har faktiskt lite svårt att komma på någonting på rak arm. Det är väl antingen ett tecken på att jag är en enkel man som är nöjd med tillvaron, eller så är jag inskränkt och saknar ambitioner :wink:

Förmodligen hade jag skaffat ett större boende och inrett precis som jag vill – stilrent, ljust och minimalistiskt med ett fåtal, högkvalitativa möbler.
Jag skulle ha ett dedikerat hemmakontor med ett höj/sänkbart skrivbord framför ett stort panoramafönster med utsikt över skog och/eller vatten.
Där hade jag jobbat med samma saker jag redan gör, men gärna med möjligheten att kunna resa lite mer när jag vill. Man skulle alltså inte behöva invänta nästa långhelg eller semester…men det skulle förmodligen bli vardag av regelbundet resande också :wink:

Jag skulle starta eget företag också. Vet inte varför, men har alltid haft ett underliggande sug efter det :man_shrugging:t3:

2 gillningar

Tack för en inspirerande tråd att läsa. En tanke / reflektion som jag får från att läsa ovanstående är:

Skulle det vara möjligt att göra det som du har skrivit ovan i en liten skala redan idag? Typ nästan som när man praktiserade (prao) på högstadiet?

Jag tänker framförallt på det utifrån två perspektiv:

1. Jag tror att det är svårt att i framtiden göra något i stort som jag inte gör eller kan tänka mig göra i det lilla redan idag.

2. Det ger ju en möjlighet att njuta av det i liten skala redan idag. Dessutom ger det ju en snabbare feedback på om man inte gillar det.

Det ställer ju i och för sig lite högre krav på en själv idag. :slight_smile:

Så tänker jag, hur tänker du?

1 gillning

Några ideer, utan ordning:

• Renovera familjens historiska hus färdigt och göra dem fullständigt låne-fria. Det lär ju kosta en del med renoveringen…
  • Köpa en lägenhet/hus där jag jobbar (i utlandet) och renovera/uppdatera den.
  • Ny bil till föräldrarna.
  • Hälsa på föräldrarna oftare (resorna kostar)
  • Starta konsultbolag inom min bransch och köpa in några av de mest kompetenta personerna, vilket lär kosta hutlöst mycket och gå back i början, så vem vet om det någonsin går att göra…
  • Betala av CSN. Inte mycket kvar, men ändå…
  • Spara & placera mer till pensionen.
  • Starta stipendiefond för utlandsstudier/exjobb/test-av-jobb i utlandet för studenter/examinerade (<5 år sedan). Om fler testade att jobba utomlands, så skulle nog många få upp ögonen att mycket kunde bli bättre hemmavid :slight_smile:
  • starta någon typ av välgörenhet för fattiga i min hemkommun.
1 gillning