Intressant fråga
Jag har räknat med att ha tillräckligt med kapital för att kunna säga upp mig om ca 4 år när lillkillen börjar förskolan. Då får jag några timmar egentid mitt på dagen, och är laddad resten av dagen till familj och barnen. Min fru har inte sagt så mycket om vad hon vill göra, mer än att hon inte bara vill gå hemma resten av sitt liv. Hon är dock 10 år yngre än mig, och betydligt mer rastlös. Jag är en hemmakatt, medan hon är en sån som vill hitta på något så fort det vankas ledighet.
Jag ska absolut sondera terrängen gällande att starta eget företag, där JAG kan bestämma spelreglerna. Har gjort denna läxa en gång tidigare, och kom då fram att det spelar mindre roll om jag är kvar som anställd eller har eget, då risken blir betydligt högre, timpriset lika uselt (runt 650 kr) då kunderna väljer lägstbjudande, och kraven lika stora (glöm detta med att kunna jobba hemma som man vill, ta ledigt 3 månader om året osv). Kommer antagligen att titta mer på frilansuppdrag helt på distans och med ett tydligt slutdatum.
Sen kommer det att finnas mycket mer tid till att ta hand om hemmet, diverse snickarprojekt, trädgårdsskötsel. På sommaren kan listan på saker att pyssla med göras hur lång som helst, det är lite värre på vintern. Fram för allt kan jag göra allting med betydligt lägre hastighet, idag ska allt bli klart snabbt snabbt snabbt, barnen ska lägga sig, läxor ska göras, vi ska hit och dit osv.
Ska lägga mer fokus på träning och meditation, det är svårt att skapa utrymme för detta idag när man inte har sin egna “privata” yta där hemma, barnen är överallt. Har jag några timmar för mig själv vet jag att sådant blir mycket enklare. Min fru avskyr träning, så ska jag få något gjort, får det bli på egen hand.
Saknar detta med att läsa böcker, har inte en bok på ca 6 år (jo just det, en om föräldraskap när den första föddes). Kommer definitivt att börja läsa lite böcker också, det finns risk att det blir mycket netflixande när man har mycket fritid.
Summa summarum, varva ner, ta hand om mig själv, läsa mer böcker, friskvård osv. Det kommer inte vara svårt att hitta något som kan fylla de 9 timmar jag lägger på jobbet idag.
/H