Vad ska du göra när du nått finansiellt oberoende?

Du som siktar mot finansiellt oberoende, vad tänker du nu att du ska göra när du nått ditt mål?

1. Jobba vidare med samma/liknande som nu i ungefär samma utsträckning.
  2. Jobba vidare med samma/liknande som nu men gå ner i tid.
  3. Jobba med något annat i ungefär samma utsträckning som nu.
  4. Jobba med något annat och gå ner i tid.
  5. Starta företag med målet att jobba som jag gör nu och med mål att få lönsamhet.
  6. Starta företag på hobbynivå utan direkt krav på lönsamhet och i varierad utsträckning.
  7. Jobba med välgörenhet eller inom föreningslivet.
  8. Inte jobba alls.
  9. Annat, vad?

Skriv gärna vilken kategori som passar bäst in på vad du tänker dig JUST NU (det kan ju ändras när du är där). Twista till lite om kategorin inte stämmer riktigt men välj gärna en ändå.
Skriv också gärna hur gammal du räknar med att vara när du når dit.

Är redan där skulle jag säga men det har inte varit mitt mål utan det har mer blivit som resultat av hur jag har levt mitt liv. Jag har ingen plan utan ser det mer som en möjlighet att kunna sluta på jobbet när jag känner att det är dags. Det är inte bråttom för min del så beslutet kan få mogna ett tag till. Uppskattar att jag har möjligheten men känner alltså inte att jag måste utnyttja den just nu.

Det blir/är 1. tills vidare.

5 + lite 7 + 9.

Jag tror att jag ska starta företag som tar en lång tid för att nå lönsamhet. Mer risk, helt enkelt. Och “annat” är att ta hand om barnen, deras lärande. Hoppas att det sker innan jag blir 40 men vi får se.

Intressant fråga

Jag har räknat med att ha tillräckligt med kapital för att kunna säga upp mig om ca 4 år när lillkillen börjar förskolan. Då får jag några timmar egentid mitt på dagen, och är laddad resten av dagen till familj och barnen. Min fru har inte sagt så mycket om vad hon vill göra, mer än att hon inte bara vill gå hemma resten av sitt liv. Hon är dock 10 år yngre än mig, och betydligt mer rastlös. Jag är en hemmakatt, medan hon är en sån som vill hitta på något så fort det vankas ledighet.

Jag ska absolut sondera terrängen gällande att starta eget företag, där JAG kan bestämma spelreglerna. Har gjort denna läxa en gång tidigare, och kom då fram att det spelar mindre roll om jag är kvar som anställd eller har eget, då risken blir betydligt högre, timpriset lika uselt (runt 650 kr) då kunderna väljer lägstbjudande, och kraven lika stora (glöm detta med att kunna jobba hemma som man vill, ta ledigt 3 månader om året osv). Kommer antagligen att titta mer på frilansuppdrag helt på distans och med ett tydligt slutdatum.

Sen kommer det att finnas mycket mer tid till att ta hand om hemmet, diverse snickarprojekt, trädgårdsskötsel. På sommaren kan listan på saker att pyssla med göras hur lång som helst, det är lite värre på vintern. Fram för allt kan jag göra allting med betydligt lägre hastighet, idag ska allt bli klart snabbt snabbt snabbt, barnen ska lägga sig, läxor ska göras, vi ska hit och dit osv.

Ska lägga mer fokus på träning och meditation, det är svårt att skapa utrymme för detta idag när man inte har sin egna “privata” yta där hemma, barnen är överallt. Har jag några timmar för mig själv vet jag att sådant blir mycket enklare. Min fru avskyr träning, så ska jag få något gjort, får det bli på egen hand.

Saknar detta med att läsa böcker, har inte en bok på ca 6 år (jo just det, en om föräldraskap när den första föddes). Kommer definitivt att börja läsa lite böcker också, det finns risk att det blir mycket netflixande när man har mycket fritid.

Summa summarum, varva ner, ta hand om mig själv, läsa mer böcker, friskvård osv. Det kommer inte vara svårt att hitta något som kan fylla de 9 timmar jag lägger på jobbet idag.

/H

5 gillningar

8 (eller kombination av 6 och 8)
Vi har i teorin redan uppnått FI (pensionskapital inkluderat) sedan något år bakåt, men har fortsatt arbeta som vanligt mestadels pga feghet, eller det som går under beteckningen “one more year syndrome”.

Vi passerade 55-årsgränsen för några år sedan.

Kul fråga :slight_smile:

• 2 men mer i extremen att bara ta uppdrag när jag känner för det men inom samma område som nu
  • 6 men mer bara hobby utanför företagande, ev ta in det i bolaget om det skulle ge inkomster
  • 7 ja massor av tid för att ge tillbaka och försöka hjälpa människor som inte haft likadan tur till ett bra liv som vi haft
  • 9 resa, gärna långresor :heart:

Nummer 6. Med den skillnaden att jag redan har verksamheten igång, så det handlar mer om att skifta fokus.

Jag är 45 och siktar på att ta steget antingen vid 48 eller 50, beroende på hur förutsättningarna utvecklas.

I första hand 8-inte jobba alls. Om jag känner för det, 7-Jobba med välgörenhet eller inom föreningslivet. och om jag blir uttråkad, 6-Starta företag på hobbynivå utan direkt krav på lönsamhet och i varierad utsträckning.

Kittlande fråga vars svar jag känner en stor ödmjukhet inför Jag har extremsparat mot FI sedan tre år tillbaka och är ca 25% framme vid FI. Under denna korta period har dock visionen om vad jag ska göra när jag väl nått FI. Det har pendlat mellan en renodlat FIRE där jag ägnar min tid åt föreningsliv, friluftsliv och idrott till att jobba deltid med ett “vanligt” kneg.

Just nu är visionen halvtidsarbete (psykolog) och ägna resten av tiden just idrott och friluftsliv. Jag ser också framför mig att återkommande ta 2-3 månaders tjänstledigt där jag t ex ger mig ut på längre fjällstrapatser eller lägger extra mycket tid på idrotten (långdistanslöpning). Kanske bosätta mig i en fjällstuga och skriva den där boken jag aldrig ens har börjat skriva på :slight_smile:

Detta skulle väl motsvara alternativ 2 antar jag men det kan också komma att ändras på de ca 8-10 år jag har kvar till FI. Jag är ödmjuk inför vad dessa år kan komma att göra med mig, både värderingsmässigt och hälsomässigt. Jag är 45 år nu och kommer således vara ca 54år när jag når FI, givet att jag fortsätter på inslagen väg avseende sparkvot och inkomst.

:wink: 40 år gammal. Funderar ibland på att sluta/minska jobba och ägna mig åt kampsport mer än jag gör nu. Känns dock att jag är 20 år sen till den matchen. :martial_arts_uniform::boxing_glove:

2 gillningar

Har i år slutat jobba. Blev 61 detta år. Med pensionskapitalet och det egna kan jag leva så som jag vill.
För min del blev det 6, ett AB med en synnerligen blygsam omsättning där jag bara tar uppdrag jag tycker är roliga. Ägnar övrig tid åt träning, läser romaner och måste säga att en bra roman lär mig mer om människor och företagande än alla dessa management-böcker jag känt mig nödd att ta mig igenom tidigare. Fixar med huset i stan och fritidshuset, när vädret och säsongen tillåter spelar jag golf och träffar barn och barnbarn så ofta jag kan.

För mig har detta varit bra. Söndagsångesten är borta, pressen att alltid prestera likaså och kanske mest tydligt är att känslan av att när som helst bli avslöjad som en bluff har försvunnit.

15 gillningar

Jag skulle gärna göra samma sak som nu men vara ledig varje fredag. Det är ett mål som jag om min fru eftersträvar och hoppas nå inom något år :slightly_smiling_face:

1 gillning

Älskar mitt jobb och har nyligen färdigställt 10 års utbildning för att komma hit. Går jag ner i tid sker det om ca 10 år kanske. Är 32 idag och egentligen redan FI givet att jag med min livsstil inte har en chans att bränna min lön. Men jag jobbar endast i projekt nu och det känns lite för osäkert för att jag ska våga inse att jag är FI. Hoppas och tror att jag har fast tjänst inom några år. Lägger redan rätt mycket fokus på resor och kul aktiviteter som konserter/teater osv. Men allt sånt har ju kommit på skam med senaste åren av pandemi. Ser mycket fram emot att få återuppta det :slight_smile:

1 gillning

Jag känner mig lite som Elisabeth beskriver i podden: Jag stirrar på siffrorna i mitt excelblad och känner bara tomhet.
Så just nu 1. Jobbar vidare

Innan så fantiserade jag om starta eget, jobba som volontär med start ups, träna, påta i trädgården. Ett tag tänkte jag att jag skulle gå till en krog och be att få jobba gratis för att lära mig laga awesome mat. Ja allt möjligt. Det kändes så roligt när jag såg fram emot det.

Men nu när jag är här? Jag vet helt ärligt inte. Jag tänker att jag går till jobbet och så får jag hoppas det mognar. Mina drömmar som kändes så roliga känns nu jobbiga. Att påta i trädgården och göra mina grejer känns ensamt. Dessutom så är det höst och snart vinter. Inget kul med trädgård i alla fall.

Jag gillar mitt jobb. Mina kollegor ger mig den sociala närvaron jag behöver. Funderar på om jag ska gå ner i tid? Då blir jag rädd vad jag gör med min tid, ligger i soffan, tittar på Netflix och äter praliner?

Märklig känsla när man kan, men hittar inte pirret i magen och göra något annat.

9 gillningar

Förutsatt att jag inte är FI än… för det är lite av en definitionsfråga:

Nå’t så’nt. Med den här fortsättningen:

Jag tror mest på det här med att ha ett företag för att kunna ta vissa uppdrag som jag ändå känner för. Vissa vill inte befatta sig med någon utan F-skattsedel etc. Kan man sedan dra in lagom, hyra ut till sig själv etc så känns det plötsligt värt att dra runt en mindre firma. Men det måste vara givande, annars kan jag lika gärna harva vidare där jag är. :slight_smile:

Blir nr 1 för mig. Kommer fortsätta knega på och leva som vanligt hoppas jag. Jag gillar att jobba och gör det gärna tills jag är 65 minst. Unna mig fler/Längre resor kanske på semestern.

1 gillning

Vår plan (just nu) är att prova en period där vi gör ungefär som flyttfåglarna på vintern. Troligen i form av husköp utomlands efter en tid om vi trivs. Vi har hobbies som vi vill utveckla mer. Vi vill lägga lite mer tid på familjen/varandra och på att investera i egen hälsa, saker som hittills konkurrerat stenhårt med högavlönade jobb. Jobbprojekt kan komma tillbaka på agendan om det finns vilja efterhand. Vi är FI redan som familj, men jag jobbar fortfarande på min del om vi räknar individuellt :slight_smile:

1 gillning

Ja precis. Jag har redan en firma under punkt 2 annars hade det inte varit på tapeten :slight_smile:

1 gillning

Jag lägger in ett tips bara, plugga. Man kan blanda ämnen och läsa en sak i taget, i lugn och ro. Lär dig grekiska ena terminen och djupdyk i matteböckerna nästa.

4 gillningar

Har inga problem med att sysselsätta mig med annat istället för att arbeta. Trist att läsa att så många inte har så mycket att sysselsätta sig med som de trivs med utanför arbetet.

Kommer nog gå ner till 80% eller 13 veckors semester i framtiden eller båda:)

3 gillningar