Vad skulle du göra annorlunda med tiofaldiga ekonomiska resurser?

Ibland när jag stöter på ett problem brukar jag tänka “hur skulle jag lösa detta om jag hade gränslösa ekonomiska resurser?” Då får jag många idéer varav några som är bra och löser mitt problem trots att de faktiskt inte kostar speciellt mycket att genomföra, och sedan har jag inte längre det problemet :slight_smile:

Jag gjorde ett liknande tankeexperiment “hur skulle jag leva mitt liv annorlunda/förbättra det om jag hade tio (eller tjugo, trettio osv) gånger så mycket pengar till mitt förfogande?” (Frågan är fortfarande under mitt utforskande, därav detta inlägg).

En sak jag kom fram till var att rensa ut en massa saker, en del som är sparade med tanken att de kan säljas och generera en liten sidoinkomst någon gång i framtiden då jag har tid och intresse av att ta tag i det, eller att det är bra att ha dubbletter ifall mitt förstaval skulle krångla ex ett extra par gummistövlar (som jag inte använt på åratal) :smiley:

Då blir min första reflektion att det är en förändring jag kan göra även utan extra pengar tillgängliga och helt enkelt rensa ut grejerna för att frigöra utrymme fysiskt och mentalt för att fokusera på det som är viktigt för mig.

Vad skulle du ändra eller göra med avsevärt mycket starkare ekonomi och är det saker du faktiskt kan ta tag i även utan de pengarna?

4 gillningar

Jag skulle köpa ett litet hus eller stuga nära havet. Eventuellt gå ner i arbetstid också, men det är helt klart underprioriterat.

Jag hade gjort ungefär samma som idag men skaffat mig mer tid och prioriterat enkla framför billiga lösningar.

1. Bygga vårt drömhus på vår drömplats. Ett hem designat för att överleva många generationer och där man kan samlas i gemenskap men också få en andningspaus från livet.
  2. Bestämma mig för vilket av alla intressen jag vill kanalisera min energi och nyvunna rikedom på och gå all-in på det.
  3. Njuta av livet i hemmet och växa med mitt intresse och den rörelse och de företag det ger upphov till.
2 gillningar

Jobba MYCKET mindre. Jag tycker att en dag jobb i veckan skulle kunna vara lagom.

3 gillningar

Jag skulle sätta ett datum då jag slutar jobba. Sedan skulle jag säkert röja och renovera, men mer som eget projekt.

Trist svar kanske, men tid är det jag helst köper.

1 gillning

Skulle nog resa världen runt och provsmaka hamburgare. Sedan öppna en restaurang som säljer riktigt bra hamburgare.

4 gillningar

Är det inte för någon av er som frågan öppnar upp till insikter om sådant ni faktiskt kan göra redan nu, utan de extra pengarna?

Inte för mig. Jag behöver spara de pengar jag kan nu för att kunna gå i pension samtidigt som min hustru som är åtta år äldre än mig.

Kan inte göra de sakerna idag, då jag är löneslav och saknar pengarna. Skulle mina tillgångar tiodubblas över en natt däremot skulle jag göra precis vad jag skrev :slight_smile: .

1 gillning

Jag skulle köpa analoga synthar!!

Sluta jobba, köpa en Ferrari, köpa en fin villa, resa massor.

Säga upp mig från jobbet och arbeta med sociala frågor alternativt vara helt engagerad i en idrottsförening i ett utsatt område

2 gillningar

Jag skulle fortsätta med att fundera över livet och dess mening. Precis som idag. Svaret på den frågan kan inte köpas för pengar.

3 gillningar