Ombalancering i min Avanza portfölj, DNB Global, Avanza Global & LF Global

Hej på er!

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist, men nu har en fråga gnagt i mig ett par veckor och då vet jag vart jag går för råd :slight_smile:

Jag har sett endel skrivande om byte till DNB Global istället för Avanza Global eller LF Global.
Istället för att leta mig genom alla trådar skulle jag vilja ställa om frågan i mitt egna perspektiv.

Om man tex jämför Avanza Global som har en lägre avgift än DNB, varför rekommenderas den då istället som är dyrare bara för att den har en lite annan spridning? Är det inte avgiften som är viktig?

Jag har långsiktigt sparande 15+ år och månatliga insättningar på ca 10k på Avanza portföljen

Mitt andra sparande har jag 100% aktier på LYSA med samma insättning.

Min portfölj på Avanza ser ut enligt följande:

LF Global 35%
Avanza Global 35%
PLUS Allabolag 10%
Spiltan Aktiefond Invest. 10%
Avanza Emerging Markets 5%
AMF Småbolag 5%

Frågan är om jag istället ska byta till DNB Global och gå ner i framtida insättningar på någon av Avanza Global eller LF Global. Ska jag då bara gå ner i procent (tex 1% eller 5%) på någon av dem och behålla beloppet eller sälja den helt?

Vilken av dem skulle ni isf ta bort eller gå ner i procent på, eller tänker jag fel… råda mig gärna.

1 gillning

Bäst är det som du har idag och inget göra. Det är bra som det är . :+1:

1 gillning

Okej tack för svar. Skulle du vilja utveckla varför, är det för liten skillnad mellan dem trots allt eller är det för att tex Avanza Global är billigare?

Det stora problemet med Avanza Global är att det numera är en hårt ESG riktad fond, där man godtyckligt överviktar vissa företag. Nästan lite som aktiv förvaltning där man frångår marknadsvikt.

Skillnaden i avgift från DNBs fond är så liten att många (även jag) tycker DNB är klart bättre.

3 gillningar

Okej, tack för din input och att du vill hjälpa mig också.
Men hur skulle du då göra, sälja av Avanza Global helt eller bara gå ner i procent och låta innehavet ligga kvar?

Här kan du läsa lite om oberoende råd om Avanza Global.

2 gillningar

Okej, alltså bara 815 bolag i Avanza Bolag numera, ja då finns det nog läge att byta till DNB. Tack för infon!

Men jag undrar fortfarande vad som är bäst, sälja allt helt eller bara gå ner i framtida sparande procentmässigt.

Tycker själv att det är bäst att sälja av allt direkt.

1 gillning

815 bolag aktier i global index är inte bara. :joy::+1:. Men ok du kör vad du vill och det blir lika bra oberoende vilken global index du väljer. Det är smaksak och vad man vill betala i avg.
Men om du vill ha brett som möjligt ska du ta bort 25% Sverige och öka 7% i EM då det är mycket smalare än Avanza Global :+1: mycket överviktar Sverige @Graz

1 gillning

Hehe nej kanske inte, men det blir “bara” om det tidigare var 1509st :grinning:

Ja okej, ja kanske, får se… jag gillar att ha rätt mycket i Sverige så jag ligger nog kvar endel där, men ska absolut fundera på det du rekommenderar

Vad tror du om att öka andelen Europa? Lite finns ju i globalfonderna?

1 gillning

Personligen tycker jag det räcker med som är i globalfonderna. Då är det ju redan korrekt marknadsviktat. Allt annat blir ju en spekulation…

1 gillning

Jättesnällt att ni fortsätter hjälpa mig här med era råd

Om man ska ha en Europafond, vad finns för bra alternativ?
Ser att AMF Småbolag gått sämst av alla, dessutom högst avgift…
Kanske byta den helt mot en Europafond?

Känns som jag har lite mycket av Sverige så, också ett alternativ att öka lite i EM som jacke77 var inne på.

Jag vet att det kanske lätt blir plottrigt att hålla på såhär, men det är lite kul också. Kan ju lätt tycka att det inte spelar så stort roll, fast ska man ha det på 15-20 år kanske det gör så iaf. Visserligen kommer man väl ändra här och där ändå fram genom åren, fast man helst ska låta bli :slight_smile:

Vill nog iaf ligga kvar på ca 70% Global
Dock återstår, ska man sälja Avanza Global helt för DNB…

Har också funderat på att byta min Avanza Global till DNB just för att ha en mer “riktig” passiv indexfond med nästan dubbelt så många bolag. Har idag hälften Avanza global och hälften LF Global.

Men känns läskigt att sälja av allt och därmed stå utanför marknaden några dagar när allt svänger en del från en dag till en annan. Ska man kanske göra bytet i två steg. Kan ju lika väl ha tur och gå plus på bytet.

En annan del är också irrationellt emotionell. Som att Avanza efter många år visar så fint mycket plus i portföljen. Byter jag till DNB hamnar jag på noll i statistiken. Och även om jag vet att jag gått plus över åren, så känns det jobbigt att efter ett byte eventuellt behöver se negativa siffror för fonden i portföljen om börsen går ner.

1 gillning

Skulle personligen inte lägga till någon europafond. Det ingår redan marknadsviktat i globalfonden.

Angående amf småbolag så tycker jag inte man ska byta fond bara för att något gått dåligt/sämre. Frågan bör snarare vara om du vill ha svenska småbolag eller inte? Svaret på det bör inte vara baserat på historisk avkastning.

Svenska småbolag har kanske generellt haft en tuffare period, men det säger inget om framtiden. Vill du ha svenska småbolag eller inte? Vill du inte ha just Amf:s så finns t.ex Plus småbolag eller Plus mikrobolag. Men dessa kostar detsamma tror jag.

Bästa och billigaste europa fonden; Avanza

Men som sagt det räcker med globalfonden det är redan rätt marknadsviktat.

Ja det är sant, känslan blir ju lite så som du beskriver. Själv funderar jag ju på om man istället bara ska sluta spara i den (men man måste kanske ha kvar minst 1 %) men att man har kvar innehavet, vad tror du om det alternativet?

Jag kommer nog iaf att byta över till DNB på något sätt

Med 70 procent globalfond har du halva ditt kapital investerat i den amerikanska marknaden. USA börsen är högt värderad, dollarn är högt värderad och sedan har du en minst sagt nyckfull president.

Jag tror man som svensk gör helt rätt i att ligga överexponerad mot svenska och nordiska bolag som historiskt presterat väldigt bra och som relativt sätt har en lägre värdering. Du minskar också valutarisken.

1 gillning

Kan definitivt vara en idé. Jag skjuter inte längre till kapital, så vill bara förvalta det väl.

Ja sammafatnigsvis är det hur som helst svårt att veta vad som är rätt beslut, som alltid.
Går lite på magkänslan just med att behålla endel Sverige om nu USA skulle gå ner endel. Så ligger nog kvar med det jag har bara att jag köper in mig med 30% DNB och ligger kvar med 10% Avanza Global istället, samt LF Global på 30%.

Har egentligen inget extra för Småbolag, var mest det jag gick efter i början då man läste vad som rekommenderades.