Ombalansera modellportföljer för 2023 eller flytta till Lysa?

Hej!

Jag har haft två av fondportföljerna som rekommenderas här i ca fem år (Globala barnportföljen och Nybörjarportföljen). Jag har balanserat om dem två gånger efter blogginlägg här men glömde nog förra året. Letade efter en uppdaterad artikel om hur de bör balanseras om för 2023 men hittade ingen?

Är ett annat alternativ är att flytta allt till Lysa istället? Jag har resten av vårt sparande där så får lite “alla ägg i samma korg”-känsla men det kanske är en irrationell rädsla bara? :slight_smile:

Artikeln om ombalansering 2023 har inte kommit ut än.

Ja du kan flytta allt till Lysa om du vill, men du kan också ha kvar portföljerna som de är och bara ombalansera till rätt fördelning igen :slight_smile:

1 gillning

Jag är ingen expert såklart. Men av allt jag har läst så är din budgetering och diversifiering det svåraste. Om du vet vad som på pappret är bra, tex Lysa eller de fonder du redan har, så ska du bestämma dig kring din sparhorisont, dvs. hur mycket pengar vill du sätta där och hur mycket vill du allokera till aktier och ränta. När du känner dig trygg i det så är det bara att låta den globala marknaden göra sitt jobb.

Själv valde jag bort Lysa pga deras home bias. Jag håller mig till Opti så länge jag har en bostadsrätt som påverkas av den svenska bostadsmarknaden.

Aha, ja det förklarar ju varför jag inte hittar den. Bara att sitta ner i båten och vänta in den då :slight_smile:

Sparhorisont på detta är pension och barnens pengar. Så det är många år. Jag har aldrig testat Opti men ska titta på det också då.