Ombalansering av portföljen 2024

Jag tror mer på att välja fonder utifrån:

• Avgift, för det är det enda vi vet något om på förhand
  • Inriktning & bredd
  • Faktorexponering
  • Och till sist i aktiva fonders fall, en tilltro på förvaltaren & förvaltarens process/stil

Problemet med att försöka förhålla sig till långsiktig avkastning och ett eventuellt “mean” är att man missar vart avkastningen har kommit från och om kommande klimat tillåter det att hända igen. Tech & tillväxt har ridit på onaturligt låga räntor sedan 2008/2009, och har haft ett högt “mean” och sharpekvot. Men kommer historiken upprepa sig igen kommande 13 år, eller kommer varit något annat? Samma med råvaror under 70-talet, eller järnvägsaktier vid förra sekelskiftet :slight_smile:

5 gillningar

Jag tror ditt resonemang är bäst om man vill ha ett allväders-perspektiv på sin portfölj.
Då väljer man inte att maximera sitt mean, snarare att något alltid ska fungera så man minimerar sin standardavvikelse.

Trenderna vi talar om när ett tillgångsslag fungerar, eller inte fungerar, är 10-15-20 år, det kan beaktas.
Undantaget är aktier som fungerat bra sedan 1980-talet, med undantaget 00-talet.
.
Den som maximerar mean kanske missar 3-5 år när trenden vänder mellan tillgångsslagen (vilket ex kan bli dyrt om 1929 återupprepas).

Teknik gick bra även med högre räntor på 90-talet, för bra. Det blev en galen bubbla 1998-2000.

Ny teknik är inte bara beroende av räntor. Det har har en egen kraft i o m att vissa vissa bolag förändrar och skapar världens utveckling.

Vill man ha en säker kontinuerlig avkastning är nog allväders-perspektiv bättre.
Men för avkastning är nog perspektivet på mean bättre.

1 gillning

Var det en fråga till mig?

Så här, mitt spreadsheet innehåller bara fordonsdelen av bolaget. Baserat på det hade jag inte köpt vid 250 kr i dagsläget. Behåller dock mitt innehav då jag som en derelict gambler tror att bolaget kommer växa mycket inom sina andra områden också.

Hej på er!

Nedan ser ni min portfölj som består av majoriteten av mitt sparande, grundstenen.
Vill nu krydda den med lite mer teknik, men kluven hur.
Byta ut DNB mot LF Global som består av 5% mer tech, alt addera portföljen med 5-10% Länsförsäkringar USA Index.

Tankar?

DNB Global Indeks 80%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
PLUS Allabolag Sverige 10%

Hej. ligger också lågt tills allt stabiliserats. Löser lånet som jag tog vid ett lägenhetsköp, ett renoveringsobjekt som slukar pengar men ska hyras ut via en förmedling