Ombalansering av utdelningsportfölj

Jag provkör en utdelningsportfölj sedan ca 2 år tillbaks med ungefär 25 aktier i den (i flesta fall endast 1-3 aktier per bolag) innan jag skalar upp. Fokus här är givetvis utdelningar och en passiv pengamaskin som skall löpa på under många år. Men jag kan inte riktigt släppa att det även i denna portfölj sker värdeförändringar. Ex så har Astra gått upp drygt 60% medans AFRY hittas i värdebotten med ca -40%.

Är tanken att man oavsett värdeförändringar aldrig säljer av i en utdelningsportfölj utan detta triggas endast av om ett bolag i portföljen slutar dela ut? Eller gör ni en riktig ombalansering varje år och tar in nya bolag och säljer av andra även i utdelningsportföljen?

Undrar jag med !

Tanken är nog att man sällan säljer en aktie i en utdelande aktieportfölj. Jag har fått kontinuerliga råd av en expert på utdelande aktieportföljer under 4 års tid. Jag minns att han har sålt 4-5 gånger under denna tid. Han har just nu totalt 29 aktier i portföljen.

Tycker väl att den ska få vara ifred och växa jag, men du kan ju köpa mindre av den som gått upp. Tror du på bolagen, ser jag ingen anledning att röra den :blush:

Jag personligen hade dragit ner antalet aktier till hälften, och tänkt mindre på utdelningen och mer på bolaget.
Jag hade med 25-30 bolag en gång i tiden, men hade jättejobb att följa nyhetsflöden/aktierna.
Blev betydligt bättre när jag renodlade utdelningsportföljen. Jag kör numer att en in en ut.

Sedan har jag istället Investmentbolag och fonder, som sköter sej i princip själva.

1 gillning