Ombalansering rika-tillsammansportföljen

Skapade en rika-tillsammans-portfölj för en tid sedan och tänkte göra som många rekommenderar - att hålla sig till planen.Vad jag har förstått så låter man tillgångsslagen avvika 10 procentenheter innan man ombalanserar samt att man gör en ombalansering årligen.Det kliar nu i fingrarna att sälja amerikanska långräntor och köpa aktier. Dock ligger dessa på 30 % respektive 20 % av portföljen och har därför hittills avstått.Eller ska jag släppa strategin? Krävs ett börsfall på 40 % för att jag ska få ombalansera vilket ju är ganska mycket…

Hej Pontus!

Helt upp till dig skulle jag säga, beror också på hur stora belopp det handlar om eftersom det är ganska dyrt att köpa/sälja tillgångarna i en RT-portfölj.

Jag själv har obalanserat mina portföljer efter denna nedgången då det känns väldigt attraktivt just nu.

Tänkte också lite kring den data som principerna för portföljen vilar på. Att låta vinnaren löpa har visat sig gynsamt. Dock kan man ju undra om detta egentligen bygger på att aktierna säljs av vid 35 % och att det är det som är gynsamt med strategin och att man därför har “regeln”. Alltså, jag menar, kan det vara så att det egentligen skiljer sig baserat på tillgångsslag och att idén om att omfördela vid 15/35 % är en förenkling?

Många använder gränsen +/- 5 % också