Senaste 6-12 månaderna har det varit en del fokus på räntefonder och fixed income med höga räntor. En del av oss behöver också dra ner aktiedelen pga planerade framtida uttag
Det är mycket detaljer men jag skulle vilja höja blicken lite och höra hur ni tänker utan att referera till specifica tillgångstyper, fonder osv.
Jag tycker mig se lite olika strategier:
- Aktier och Långa räntefonder. Tanken är att dessa tillgångar tillsammans pga korrelation ska ge en låg volatilitet på grund av hur marknaden prissätter dem. Lägre behov av likviditet och korta räntor då den låga volatiliteten kommer från portfoljens teoretiska sammansätting. Detta måste vara den absolut vanligaste och mest studerade välfungerande strategin.
- Aktier och Likvid del: Man behåller en högre del aktier men skippar långa räntefonder. Istället kan man ha en mindre men väldigt likvid del bestående av obligationer och korta räntefonder. Även fasträntekonton. Man kan använda sig av iBonds och utnyttja det faktum att man vet exakt när man behöver pengarna, och skippa all ränterisk i princip. Bond ladder.
- Ren yield. Syftet med räntefonderna är hög (riskjusterad) avkastning. Det som passar in här är företagsobligationer med kreditrisk / high yield, emerging markets sovereign bonds, även durationsrisk.
- Mix. Typ allvädersportfölj.
Fråga: Vilken strategi har ni eller har ni en helt annan strategi ?
Själv lutar jag mer åt alternativ 2.
- Aktier och långa räntor.
- Aktier och likvid buffert
- Ren Yield
- Mix
0 röster