Omvänd drömlista. Vad jag inte längre strävar mot

Inspirerad av professor Arthur C. Brookes har jag skapat en Omvänd drömlista (Engelska: Reversed Bucket list).

Så här ser min omvända drömlista ut med en kort motivering för varje punkt.

1. Att köpa en motorbåt. Jag skulle få åka runt i den själv. Utan min familj. Hur roligt är det?
  2. Att köpa en segelbåt. Se ovan.
  3. Att skaffa ett boende på franska sydkusten. Eller norra Italien. Alldeles flr krångligt. Hyr hellre.
  4. Köpa en ny bil för 700 000 kronor. Ovärt. Kan tänka mig en 2-3 år gammal.
  5. Åka till New York igen. Förskräcklig upplevelse första gången för 10-tal år sedan. Hetsiga människorna som stressar runt.
  6. Åka jorden runt. Är helt enkelt för bekväm.
  7. Sommarstuga. Barnen är för gamla och det skulle bli jag och frun sittande och titta på varandra. Ungefär som punkt 1 och 2 ovan. Och Jag skulle bara längta till stan.
  8. Skaffa hund. Denna punkt är osäker. Kanske är den kvar trots allt. Men rädslan för att hunden skulle bli sjuk gör att jag tvekar. Sedan lever ju hyndar så pass kort tid att jag sannolikt måste följa den till veterinären till sist. Utöver det; man blir uppbunden.

Har jag då inga saker kvar på min drömlista? Jo, det har jag. Men det är en annan tråd

Ps.
Jag ville ha ett svenskt ord för Bucket list, då jag tycker att alla anglosismer är tecken på språklig slapphet. Bad ChatGPT föreslå en övetsättning. Finns det bättre förslag så tar jag tacksamt emot det.
Ds.

Pps.
Ordet “bucket” betyder bokstavligen hink på engelska. I uttrycket “bucket list” syftar “bucket” på frasen “kick the bucket”, som är en informell och lite humoristisk omskrivning för att dö.

Så en bucket list är en lista över saker man vill göra innan man dör – alltså innan man “sparkar hinken”. Det är ett idiom som har blivit populärt och använt världen över.
Ds

12 gillningar
  1. Köpa häst till familjen. Helt osannolikt dyrt och tidskrävande.
  2. Köpa tomt och bygga hus. Har renoverat befintligt hus istället.
  3. Byta branch. Problemen är desamma, för dyrt, för långsamt, funkar inte som tänkt. Gräset är inte grönare.

Kul fråga.
Mvh Kroken

9 gillningar

Perfektion.

En rak livslinje.

Kontroll.

5 gillningar

Jag har hört konceptet förut men då fick jag uppfattningen att det mer handlade om vad för saker man har åstadkommit, men saker man inte längre strävar efter är kanske mer logiskt.

1 gillning

Vad är poängen med en inverterad bucket list? Man kan ju lista tusen grejer man inte vill göra. Eller är tanken att lista saker man strukit från sin bucket list?

På något sätt känns konceptet oinspirerande: jag vill inte x och jag orkar inte y. Vad ska man med insikterna till?

Nina Björk beskrev en gång köksrenoveringar som ”skitdrömmar”. Vad som är skitdrömmar är nog väldigt individuellt, men det kan nog vara bra att stanna upp ibland och ifrågasätta varför man vill vissa saker. Vad är det man strävar efter, och varför?

Jag tror grejen är att det är lätt att bara dras med dit strömmen för en, utan att stanna upp och reflektera om det faktiskt var dit man ville. Det kan det ju vara, vilket är fantastiskt.

Men ibland kanske man har hamnat på fel plats. Då kan det vara bra att aktivt välja bort det.

5 gillningar

Det här kan absolut vara ett sätt att se det. Men samtidigt är min erfarenhet att för att överge en dröm man haft så behöver man i många fall testa lite.

Om man verkligen har något på sin bucket list kan det vara svårt att bara tänka sig ur det. Jag tänker att antingen släpper man en dröm efter det att man fått andra drömmar eller så släpper man drömmar pga att man testat på, tex hyrt hus ett tag och insett att man hellre bor i lägenhet.

Oavsett blir det mest bara en lista över övergivna drömmar. Att ha en lista över drömmar man egentligen har, men trycker undan av logiska eller ideologiska skäl (apropå Nina Björk) känns ganska brutalt.

2 gillningar

Jag vet. Vad tror du om översättningen Dödslista? Kan ju inte missuppfattas… :upside_down_face:

1 gillning

Okey, här kommer några grejer jag önskade som ung - jag släppt helt och ändrat åsikt 180 grader:

• Segla över atlanten. En mardröm.

• Bli artist. En mardröm likaså.

• Resa jorden runt. Jag spenderar hellre mer tid där jag trivs.

• Bli ngt stort inom sport. Har insett att stora sportsmän/kvinnor måste vara stentrista privat. Endast fokus på vinna i sin sport. Skitkul.

• Nå en riktigt hög chefsposition. Det finns så förvånansvärt få som är bra. Det hade inte jag varit heller.

• Följa dina drömmar. För de flesta är detta ett riktigt skitråd - för det flesta vet inte vad som är deras verkliga dröm.

• De drömmer tex om att segla över atlanten, bli artist, resa jorden runt, bli sportstjärna , bli en hög chef eller allra värst: följa sin påhittade dröm!

13 gillningar

Jag tänker omvänd drömlista som mardrömslista. Dvs detta vill jag absolut inte ha i mitt liv.

Tex stora renoveringsprojekt som gör mitt hem till en arbetsplats med massa måsten som ligger och väntar på mig när jag kommer hem.

Gamla bilar som jag inte litar på och som jag måste laga hela tiden. Aldrig mer.

Att behöva umgås med människor som drar in drama och intriger runt mig.

6 gillningar

Riktigt bra sägning.
Alla tre saker ligger nära varandra. Att (inbilla) sig att msn har full kontroll är en illusion.

Tror just att Bucket list syftar man VILL göra innan man dör.
Dyka i Stora barriärrevet.
Simma med delfiner.
Hoppa fallskärm.
Osv

Riktigt bra lista.
Min önskan att resa har minskat rejält. Mest för att jag nog är för lat. Men säkert också för att man inte upplever så mycket vid vanliga resor. Som att åka i ett akvarium. Bättre då att bo på ett ställe för att få en känsla för staden.

Vad tror du om översättningen Dödslista ?

Kanske. Tänker dock mer på saker man gör just runt döden: städar. Säljer saker. Kastar saker osv.

Jag tänker att omvända listan gör en lyckligare.
Du behöver inte göra den saken.
För mig har det varit befriande när jag tänker på en båt. I tangentens riktning ser jag mig själv i båten. Ensam. Inte vad jag ville.

2 gillningar

Det var ett skämt. Jag tänker att kanske bucket list är så etablerat i sin försvenskade form bucketlista, så det kanske får duga? Låter lite fånigt med hinklista…