Jag har satt upp ett par milstolpar/mål för att guida mig i den riktning jag vill ha i livet. Nyfiken på vad/om ni har liknande och vad de i så fall är?
Ett tips om bok. Att ge ut en bok är idag enkelt och kostar väldigt lite i egen regi.
Så att få den “publicerad” på det sättet kan du i princip välja själv. Så man behöver inte trycka någon jätteupplaga och lägga på hög om man vill ge ut den själv i egen regi. Att t ex trycka en bok på 150 sidor (kan vara färg på sidorna) i 12 st exemplar på lite finare papper kostar ca 55 kr/exemplar + moms inklusive frakt hem till dig.
Om den sen säljer något av boken är en helt annan femma! Då tillför självklart ett etablerat förlag en hel del i den aspekten.
De är inte så svårt…
Jobbar inte…
Ställer ingen väckarklocka…
Går upp när man vaknar…
Tar en kopp kaffe å funderar va kul kan man hitta på å göra idag…
När vädret är fint nog, tar en sväng me någon av motorcyklarna…
Finns nödvändigt ont saker å göra, men man tar dom när man känner för de…
De är väl några av förslagen då…
Jag tror att mina mål och värderingar har förändrats från var jag började i tonåren till nu (är 33 år), speciellt vart efter vissa av målen uppfylldes eller att förutsättningarna förändrades.
Tldr
hitta ett yrke man trivs med
besöka varje kontinent
hitta ett hem man trivs med
gå i förtidspension
I början var det mycket att klara högskolan (master) och därefter blev det doktorandstudier på det. När all utbildning var avklarat ändrades målet till att hitta en yrkesroll man trivs med, och som nu är mer att vidareutbilda sig i andra områden som har fascinerat.
Upplevelsemässigt har jag alltid tyckt om att resa och i början var målet att besöka minst ett land på varje kontinent. Nu när det är avklarat är målet mer att utmana sig lite när man reser; kan jag försöka vara mer spontan, kan man testa något man inte vågat förut eller kan man åka med andra transportmedel än vanligt.
Därefter har en stor dröm varit att hitta ett boende man trivs med. Det tog några försök innan man insåg vad det är man letar efter och till slut hittade man rätt. Eller i alla fall rätt för stunden
Det var inte förrän för några månader sedan när jag hittade detta forum som jag insåg att gå i pension i förtid inte låter som en dålig ide och att det faktiskt inte är så svårt att uppnå.
Delar med viss reservation två av dina mål.
Vill skriva en bok och istället för tyska lära mig estniska🇪🇪 då jag har fått reda på att jag har estniska rötter. Har själv påbörjat min estniska språkresa i dagarna.
Mina mål har dykt upp lite vartefter jag haft behov, intresse och möjlighet. Men kul milstolpar har ändå varit att bli klar med en utbildning, köpt hus och tagit mc-kort. Bästa tre idéerna jag nånsin haft.
Nu har jag inte fått några såna ideer på ett tag. Är jag färdig nu?