Under flera års tid har jag systematiskt satt upp årliga mål som en slags experiment för att testa om “manifestation” faktiskt har en påverkan. Jag har nästan nått alla mål jag har satt för mig själv och är nu i behov av inspiration för nya utmaningar. Mina mål har varierat från större, fleråriga projekt till mindre, snabbare prestationer för att uppleva en kontinuerlig känsla av framsteg.
För att bibehålla skärpt fokus sätter jag vanligtvis upp tre mål per år. Dessutom använder jag påminnelser på min telefon varje dag för att hålla målen i fokus. Jag tror att manifestation fungerar på så sätt att varje mikrobeslut leder till betydande resultat över tid. Det är både spännande och lite skrämmande att reflektera över hur kraftfullt manifestationssättet har varit, eftersom allt jag har manifesterat verkar materialisera sig.
Vilka erfarenheter har ni haft när det gäller “manifestation” eller målsättning?
Vilka mål har ni uppnått, och vad är era planer inför 2024?
Har ni några tips om hur ni går igenom era mål eller väljer dem? Till exempel, använder ni påminnelser på telefonen, eller kanske lappar på kylskåpet eller i en anteckningsbok. Dela gärna era metoder och strategier.
Svår fråga, men jag är målinriktad när jag gett mig fasen på något. Då är målsättning en bra grej, men det formulerar jag nog i skallen och håller där primärt.
FI resp. RE
Jag använder inte mer än den fettiga och kletiga hårddisken bakom pannan. När det gäller svaren på #2 så hjälper ju lite inlineräknare och kalkylblad förstås. Och envishet. Envishet vinner över alla lappar och påminnelser.
(Jag skulle aldrig blanda in luren mer än nödvändigt i mitt liv. Den är mer en källa till stress.)
Har du kortfattat det? eller har du mera konkreta mål? t.ex Jobba lagom? vad betyder det? att inte jobba övertid? eller fokusera på hälsan, träna 3+ggr vecka eller ta cyckel till jobbet, använda tandtråd? osv… Vilka aktiviteter och när? Att inte byta fond och semester hemma i skåne är lätta att följa dock! tack för input
Jag har en tendens att jobba mycket övertid, även fast jag egentligen inte har behov av det, så försöker att minska detta. Problemet är att jag tycker om att jobba men försöker finna en balans.
Försöker byta jobb för att jobba dagtid igen (jobbar natt nu) vilket på senare tid att ställt till det med min sömn, jag sover kortare vilket jag känner inte är bra för mig. Annars försöker jag motionera några gånger i veckan, men måste styra upp kosten.
Testa att segla lite längre med min son som kommer vara ca 1,5 år i sommar. Funderar på om det blir Åland eller höga kusten. Utgår ifrån Öregrund.
Lära sonen att simma med flythjälp, är på god väg nu.
Ta en svetskurs o lära mig grunderna.
Avsluta rollspelskampanjen som pågått i 4 år. Kanske blir 2025, vi får se. Svårt att planera gruppstyrda aktiviteter.
Umgås mer med familjen o vänner.
Utvärdera ekonomin i september hur den har hållt efter varit föräldraledig och vad det kan skvallra om hur den kan användas frammåt för att kanske kunna gå ner i tid.
Mitt mål för 2024 är att hitta glädjen i matlagning och bakning igen. Brukade tycka det var ganska roligt att experimentera i köket. Nu har det mer blivit en arbetsuppgift, på det dåliga sättet, något som bara ska göras. Det resulterar i allt för mycket skräpmat… Dåligt både för hälsan och plånboken.
Planen för att genomföra det är att kanske gå en matlagningskurs eller starta upp träffarna med kompisgänget som vi körde “halv åtta hos mig” med långt före pandemin…
När jag använt mig av det har det varit fruktansvärt påtagligt hur bra det fungerar att sätta upp mål och dela upp dem i små steg. Problemet för mig är att jag i dagsläget är väldigt odisciplinerad och sällan motiverad. Har inte riktigt kommit underfund med hur man ska från helt odisciplinerad till att iallafall kunna följa något en längre tid än några dagar. Bästa tipset jag vet hittills är att skriva upp saker i en kalender och sedan följa det mer och mer (Jordan Peterson).
Jag har påbörjat en hel del, men få mål som jag uppnått. Spontant som jag kommer på nu är att jag tog dykcertifikat förra året tack vare målsättning. Tänkt att gå igenom mål under december-månad.
Det sätt som jag tycker om är baserat på FitnessxBussiness och även lite av monkey mindset att bryta ned målen.
Bryter du ned målen i SMART eller liknande och hur följer du upp målen utöver notiser? Intressant att höra andra strategier