Plan för livet | Har ni en sådan?

FIRE är en populär grej på forumet och i samhället överlag. FIRE handlar i all enkelhet om att genom hårt arbete och investeringar samla ihop en större summa pengar och därefter leva på avkastningen. Som jag ser det är det egentligen bara en typ av plan för livet.

Man kan se det som att samhället har en “kollektiv plan för livet” som går ut på att man ska utbilda sig och sedan jobba och gå i pension vid en viss lämplig ålder. Det är inget fel med den planen. FIRE kan dock ses som en alternativ plan. Istället för att följa standardreceptet hittar man på en egen modell.

Jag undrar nu vilka andra planer ni har. Jag menar nu typ att flytta till ett hus i skogen och jobba på distans, bo halva året på en ö i söderhavet och köra veckomötena i en solstol på stranden eller vad det nu kan vara. Definitionen här är medvetet luddig och de olika light-varianterna av FIRE kan överlappa med en del planer. Poängen är att man har en långsiktigt syftande idé som handlar om att göra saker på sitt eget sätt. Det är inte nödvändigt att ens plan ska vara “tillgänglig för alla”. Ofta är de riktigt bra planerna kopplade till särskilda förutsättningar. Däremot kan det mycket väl vara så att personer har riktigt bra förutsättningar som de antingen inte tänkt på eller inte vågar satsa på.

För egen del är min plan att bo utomlands under längre perioder och då öka sparandet på ett tydligt sätt. Detta ska sedan möjliggöra ekonomisk trygghet i Sverige och möjligen köp av ett fritidshus. Jag vill undvika att ta stora lån och därmed kunna leva bra även med måttlig inkomst som pensionär.

7 gillningar

Detta är vår plan i nuläget, att gå i pension vid lämplig ålder (lämplig = tidigare = RE).
Vi fortsätter att leva som förut exklusive lönearbete och arbetspendling.

5 gillningar

(Varning: kanske OT)

Inte säker på att jag håller med helt om detta. I praktiken alla har planen att gå i pension så småningom. Det enda som skiljer sig är tidpunkten. Många tror nuförtiden att de kommer behöva jobba några år längre för att få det som de vill ha det, andra märker vid uträkning att de faktiskt kan gå tidigare. Jag ser ingen väsensstor skillnad på dessa alternativ—det handlar bara om aningen olika utgiftsnivå i relation till lön.

7 gillningar

För egen del är planen att gå ner i arbetstid vid 50-55, men ej plocka av kapitalet. Vill gå ner i tid såpass mycket/lite att det bara påverkar månadssparandet, så i dagsläget motsvarar det att jobba 70% ungefär.

Sen drömmer jag mig tillbaka till skåne, så hade gärna flyttat tillbaka när barnen är vuxna och utflugna. Men vi får se vad livet bjuder på tills dess.

1 gillning

Detta är naturligtvis ett legitimt argument. Om planen enbart är att flytta på tidpunkten för “vanlig” pension, utan att ha något mer planerat, så är skillnaden inte så signifikant. Det gäller förstås särskilt om den tänkta pensionsåldern är låt säga 10 år kortare än normalt, och inte något mer radikalt.

Det jag menade med plan här var just det här med att “Istället för att sitta på kontor ska jag åka till månen”. Exemplet kan uppfattas som ironiskt men det är just den typen av grejer jag är ute efter. Allt det där radikalt annorlunda, spännande, kreativa och galna som man kan göra istället för att jobba eller “leva Svensson-liv”. Sedan är det förstås olika för var och en vad detta “stora grandiosa projekt” handlar om. För någon kanske det är att hoppa fallskärm och för någon annan att sätta sig med förstoringsglas och frimärken. Alla varianter är väl bra, så länge man gillar dem själv.

Sedan behöver planen inte handla om att gå i pension. Min egen plan handlar ju mer om att transformera själva jobbformatet. Någon annan kanske vill starta en smedja och tillverka riddarrustningar eller att bli bonde. Jag har två vänner som sysslar med djuruppfödning på varsin gård. Ingen av dem har någon sådan bakgrund eller erfarenhet och har så att säga landat i det av en slump.
Det är deras plan och precis som min handlar den om att transformera arbetslivet, inte om att gå i pension.

Planer långt bort blir kanske bara en dröm.
Om 10 år så ska jag…
Många som jag vet har inte blivit gamla eller kan inte ta hand om sig själv trots många år kvar till pension. Istället för flytt till värmen så blev det rullstol och hemtjänst
Gott om pengar men man lever inte här och nu. Jag ska leva sedan?
Vad är en hög med pengar om man bara bunkrar dem och inte använder dem?

6 gillningar

Att allt man planerar för inte blir verklighet är sant. Det kan bero på många olika orsaker. Dock är idéerna ändå spännande som sådana. Var och en kan så att säga “vara sin egen Elon Musk” (eller vem som nu passar som förebild) och skapa spännande möjligheter. Först jobbar jag i landet X i Y år, sedan flyttar jag till landet Z och startar en verksamhet som kombinerar A och B. Jag tror på fullt allvar att det går att skapa stora resultat bara genom att ha spännande planer. Jag menar alltså att personen i fråga och dennes planer kan kompensera för att kapitalet är lite begränsat eller andra saker.

1 gillning

Vi har planerat ett tag och frugan går i förtida pension om 2 1/2 år och då är hon 64 ochjag 57 och vi har bytt boende till ett mindre som jag renoverar så det blir lättskött med nya fönster och nyligen insatt en luftvärmepump samt har investerat i solceller med batteri så elen blir billigare. Har investerat i en bra husbil som tar oss ner till Spanien eller Portugal på vintern och har vårat hus som boende på resten av året då jag planerar att jobba extra inom bygg och trädgård och då jag har halvtidspension så behöver jag inte jättemycket inkomster om man ser över sina utgifterna.

10 gillningar

80% om sex år. Sluta helt om nio år. Leva ungefär som vanligt. Den utökade fritiden ska jag fylla med skogsarbete, jakt, umgås med barn och eventuella barnbarn. Nån spännande resa per år. Dö som en av de rikare på kyrkogården. Jag ska ha en två meter hög gravsten i blankt svart med guldskrift. Graven ska omgärdas av granitpelare med grova kedjor emellan. Kanske en evigt brinnande låga? Annars inget märkvärdigt.

16 gillningar

“alla har en plan tills de får ett slag i ansiktet” (M Tyson).

Jag tror att en riktlinje/ide/vision kan vara bra för att styra sina aktiviteter…men man ska nog inte hänga upp sin mentala hälsa på den

5 gillningar

Bra reflektion tycker jag. I egen erfarenhet har det varit de större livsplanerna som drivit fram det jag värderar som det allra bästa i livet idag. Det har blivit flera stora ändringar längs vägen helt klart, och resan är inte helt klar heller :smiley:

En lärdom är att man nog aldrig byter en bra plan mot en sämre. Det blir i princip alltid en bättre plan när man anpassar sig. Dörrar öppnas, möjligheter tillkommer, saker händer man aldrig trodde kunde hända :smiley:

Högst subjektiva reflektioner såklart, men utan en bra plan från början händer inte mycket.

6 gillningar

Plan för livet - har ni en sådan?

Nej det kan jag inte säga att jag har. Tycker nog att vissa FIRE diskussioner kan jämställas med hur folk på flashback drömmer om att odla hash på balkongen.

Såklart jag funderar på när/om jag ska lämna börsen och lämna arbetslivet några år tidigare innan det blir dags att plocka ut en fin pension.

Du som redan lever utomlands har du verkligen planerat på att leva pensionärslivet i svedala? jag har inga sådana tankar iaf. idag.

Nej. Helt planlös.

Jag ser inte riktigt vad som skulle vara bättre med att bo utomlands mer långsiktigt. Jag har inga problem med att leva i Sverige. Jag förutsätter att de nuvarande problemen kommer att åtgärdas och att ”priset” i huvudsak kommer att betalas av ”invandrarkollektivet”. Om/när vi sedan anklagas för att ha infört ”statsrasism” (som i Danmark) är det alltså inget problem utan ett kvitto på att omvandlingen av samhället fallit ut på önskvärt sätt.

Bra poänger. Håller med till fullo. Allt man drömmer om blir inte alltid som man tänkt sig men spänner man bågen högt blir i allmänhet resultatet bra, på ett eller annat sätt.

3 gillningar

Jag tycker absolut att man ska planera och drömma om framtiden. Sen om det inte blir som man tänkt är ju en annan sak, men genom att ha en riktning har man troligen ökat möjligheterna att forma livet i önskad riktning. Dyker annat upp på vägen kan man ju alltid ändra riktning.

Jag är strax över 40 år och planerar att om ett år gå ner i arbetstid. Trivs fint med mitt jobb och har ingen önskan att sluta jobba men önskar vara ledig 4 månader över vintern. Dessa kommer spenderas på resande fot samt att ge mer tid åt fotografering och meditation.

6 gillningar

Har du ett yrke och en roll där detta funkar bara sådär eller är det mer ett önskat läge?

Positiv inverkan under min livstid. Klokare i slutet av livet än i början. Förmedla något av värde till eftervärlden. Tjäna fem miljoner själv utan hjälp av arv. Sedan (om jag kommer så långt) bygga en herrgård med egen landningsbana och en liten fabrik där jag kan tillverka egendesignade produkter.

Edit: Det där var mål, ingen plan. Jag har inte en plan, utan flera. Som många skrivit så är det ju ingen garanti att en så stor plan går att utföra exakt som man tänkt. Men jag har en bucketlist med fyra idéer som jag vill genomföra innan jag dör. Om de kommer leda till stora inkomster och positiv inverkan på andra få visa sig, men det vore såklart trevligt. Annars är man åtminstone lite klokare, förhoppningsvis.

Jag lade ett par års fritid på att utveckla en maskin jag tänkt på länge. Det jag inte visste var hur snårigt det är att producera och sälja en avancerad maskin. Det är i princip förbehållet större tillverkare om man ska följa alla standarder. Det var något jag lärde mig, plus tio andra saker. Det var en av idéerna på min bucketlist som långsamt ändrar form ju mer jag lär mig.

3 gillningar

Låter som en colombiansk herrgård.

4 gillningar

Både har en plan och inte. Tror mycket på @Jonathan.S koncept om att inte planera bortom händelsehorisonten, men däremot har jag:

• Tidshinkar - vad vill jag ska hända mellan t.ex. 50-60, 60-70 etc.

• Hur jag vill att livet ska kännas - vilka värderingar jag tycker är viktiga, hur de ska motioneras etc.

• Att använda mina pengar för att skapa minnen i livet och ungefär hur mycket pengar jag behöver i olika delar av livet.

Lite att sikta på detta, från boken die with zero:

vi gjorde avsnitt på det:

7 gillningar