Det här är en bra video som berör jobba/inte jobba, när det gäller drömjobb. Han tar upp en del av mekanismerna som komplicerar, och ”trots att det är ett drömjobb så är det fortfarande ett jobb”.
Han propagerar inte för FiRE, men i relation till diskussionen ”varför sluta jobba” tycker jag den är helt klart intressant:
Tänkte postat denna i Jarhead-tråden, men passar ju bra i denna tråd med.
Denna skalan är hur jag tagit mig mot FIRE:
FI/FIRE måste inte vara allt eller inget; mitt mål var att skapa mig ett trevligt liv på vägen, och att mitt liv innan FIRE och efter i praktiken blir likadant.
Saker måste inte heller vara för evigt. Jag har gått igenom faser som: ”Nu sparar jag jättemycket ett tag”, ”Nu sparar jag inget ett tag”, ”Nu bränner jag pengar på att vara tjänstledig ett tag”, ”Nu jobbar jag heltid ett tag”, ”Nu jobbar jag deltid ett tag”, osv, helt beroende på vad jag vill/vad motivationen säger just då. Jag har dragit mig för att helt gå FIRE, för jag är lite rädd att om jag vill växla om igen så kanske jag inte kan få ett nytt jobb som är lika lätt/bra/smidigt. Nu är jag ändå FIRE ”ett tag”, så får se hur det går
Den här bilden som Jan visade i avsnitt nyss: