Ja, har yrke och roll som gör att det funkar. Har gjort yrkesmässiga val de senaste åren för att kunna få mer flexibilitet.
Med CO2-kompensation hoppas jag? ![]()
Nu (25 år) fram till 30 är planen att försöka spara 25000kr i månaden. Har hög lön och låga utgifter. Snabb uträkning så ger detta mig ungefär 2 miljoner.
Från 30 antar jag att mina utgifter är högre, har just nu låg hyra (6.6k delat på två), ingen bil, inga barn - vilket nog kommer ändras i samma veva. Jag räknar konservativt, och därför antar jag att jag, efter inköp av bil, hus och eventuella barnutgifter, har kvar 1 miljon. Därefter bör jag kunna spara 10k i månaden trots ökade utgifter på grund av löneutveckling.
Om jag lyckas spara 10000 i månaden från 30, när utgifterna ökat, så har jag vid
50 år gammal cirka 9 miljoner
55 år gammal cirka 13 miljoner
60 år gammal cirka 19 miljoner
Nu ligger det väldigt långt in i framtiden, men känns som jag kommer ha det svårt att sluta jobba trots att jag har råd (och att det är det jag vill), eftersom att varje år av inkomst gör gigantisk skillnad. Sen vill man ju inte vara rikast på kyrkogården heller.
Jag kanske ska sätta ett mål, och när jag uppnått de sluta jobba… Vet inte riktigt.
Har 51000 i lön. Hade väldig tur att bli befodrad tidigt i en högbetald branch (IT såklart).
Min budget ser ut som följande just nu:
Lön: 37590
El: 300kr
Internet: 145kr
Hemförsäkring: 40kr
Hyra: 3300kr
Mobilabonnemang: 109kr
Folktandvård: 38kr
Bankavgift: 39kr
Matkonto: 2500kr
CSN: 737kr
Hygien: 200kr
Frisör: 300kr
Kläder: 500kr
iCloud: 12kr
Totalt: 8220kr
Kvar efter “fasta” utgifter: 29370
Efter 25000kr i spar har jag 4370kr kvar. Äter sällan ute, har inga dyra hobbies. Dricker inte alkohol längre. Går överallt. Hushållsartiklar går på matkontot.
Inte med in något fack eller a-kassa, ska ta och gå med nu i helgen faktiskt ![]()
Får även en bonus på 1 månadslön varje december vilken jag använder för resor, presenter och diverse annat.
FIRE är en del av vår plan. Men man får inte blanda ihop planen med målen
FIRE är inte ett mål. Att jobba och att vara pensionär ser jag inte heller som ett mål (även om det kan vara mål för andra). För oss är det sätt att nå ett mål.
Frågan borde börja ett steg ovanför:
Mål med livet / Har ni ett sådant?
Utan mål blir det svårt att göra en plan ![]()
Plan och plan. Tror att mycket kommer med uppväxten. Kan inte säga att jag planerat så mycket.
Dock har jag tagit chanserna när dom dykt upp under åren.
Med åren har det dock blivit bättre då ekonomin är på plats.
Då öppnar sej ju tankarna om vad som är viktigt och vad som är möjligt att göra.
Har numer inga problem att säga nej tack och vända i dörren oavsett vad det handlar om, vilket räcker för mej.
Att sträva efter pension är inget för mej. Utan jag vill leva det livet jag vill nu, så det finns inget sen.
När tiden för jobb är över är mer känslan och handlar mindre om ålder.
Därav försöker jag så gott det går att inte tänka på bankkontot.
Spelar ingen roll om det står 3 eller 10miljoner på kontot den dagen jag dör.
Min plan är att leva i nuet och finna glädje i vardagen.
Jag tänker att livet är för dynamiskt för att kunna planera i någon större utsträckning. Man kommer hamna i nya situationer, få nya insikter och nya sanningar. Sen behöver man väl förmodligen ta sikte mot någonting att sträva efter, men det kommer väl också förändras varefter man uppnår mål och delmål i det.
Vissa saker tar tid att bli redo för också och bara en sådan grej kan ju vara ett mål att sträva efter - att känna att man är på en plats i livet där man potentiellt är redo för det man haft i åtanke. Väl där så kanske tiden, en känsla eller ens situation få avgöra när det ska inträffa, om det överhuvudtaget ska inträffa. Dörren har blivit öppnad åtminstone.
Min plan satte jag i verket för två månader sedan när företaget jag jobbade åt skulle minska på antalet anställda. Jag ställde upp som frivillig 52år gammal och ville rädda skinnet på nån med lån också och har vantrivits länge på jobbet. Ska aldrig mer jobba med nåt seriöst iallafall ska njuta av frihet och av allt vad det innebär. Livet är för kort för att jobba till 67-68år och man kanske bara har ett par friska år kvar bara när man slutar jobba. Har sett till att mina fasta utgifter är låga så klarar mig gott på sparräntan nu. Har inte haft lån på över 20år.
Plus ett på denna. Jag tror inte på planer för hela livet. Däremot på riktningar, prioriteringar, drömmar. Och relationer!
Japp.
Gör planer varje år som jag skriver ner.
Kollar sedan hur mkt av mina mål / önskningar jag lyckas förverkliga. Har även 3-5 års planer.
Närmaste planen är att tillbringa nästa vinter på Costa del Sol. Jag hatar svensk vinter och har ett jobb som gör att jag måste vistas ute även under vinterhalvåret.
Vi köpt ett stort hus i södra Spanien som har potential att även rymma min verksamhet. Jag utbildar och säljar högklassiga hästar.
Huset har ett enormt hyres potential eftersom det har plats med stora sällskap. Huset är obelånat. Det hyrs ut i högsäsong.
Har ytterligare ett hus i området som har fasta hyresgäster, ett hus i västra Skåne som också har fasta hyresgästar.
Pengar är ackumulerad genom köp, renovering, försäljning av fastigheter.
Har ytterligare en större fastighet i Skåne som skall cashas in om ca 3-5 år med en estimerad vinst på 5-7 mio.
Är 54 år gammal.![]()
![]()
Jag har något jag slarvigt kallar en Livsplan men efter att ha läst tråden tänker jag att det egentligen är en samling av långsiktiga mål inom olika områden i livet. De har jag sedan brutit ned till aktiviteter som jag ska jobba med under året för att närma mig målet inom olika delar som Ekonomi, relationer, hälsa mfl. Kan varmt rekommendera att lägga lite tid på att verkligen fundera igenom vad som är viktigt för en inom olika områden och vad som krävs för att komma dit. Förra veckan omfurmulerade jag flera av de långsiktiga målen till att bli tydligare och delvis med annan inriktning. Ser det som naturligt då livet inte är något konstant. Har också försökt få in mer känslor i målbilderna vilket blir mer äkta. Tanken är att jag ska påminna mig själv med att jobba med aktiviteterna som jag bestämt är viktiga. I år har jag prioriterat lite annorlunda och tex ligger Ekonomi i låg prio då vi arbetat upp så mycket systematik och goda vanor att det blir ett sjölvspelande piano till stor del.
Planen är att lyckas uppfostra och ge barnen ett så bra liv vi kan sen får vi se.
Jag gjorde också det när jag var 25. Bodde dock gratis. ![]()
-
Alla pengar behövs inte nu. Varför göra av med alla pengar nu om det inte gör mitt liv bättre nu?
-
Jag har en inkomst nu som jag inte har sen. Då behövs de bunkrade pengarna.
Vill kunna flytta utomlands (företrädesvis någonstans runt Medelhavet) och pimpla vin när jag känner för det och inte behöva förklara mig för någon chef varför jag inte jobbar kl 13 eller 14. Detta ska då gärna uppfyllas senast vid 55 års ålder. Så knopp och kropp hänger med skapligt. Mycket handlar nog om hur jag skattar en perfekt dag. …Och det är inte att gå upp kl 06.30 för att sedan komma hem 17.30 vara halvt död och inte orka något annat.
Helt rätt och ganska samma som vi planerat. Husbil i Spanien, Portugal, Frankrike vintertid och hemma i Sverige där barnen bor på sommaren.
Hmm. Sannolikheten att man får 7% i snitt efter skatter och avgifter närmaste 30 åren är inte 0% men jag tror inte den är hög nog för att passa in som defaultplan i en ung människas liv.
Sannolikheten att du kan få det innan avdrag för skatter och avgifter kan vara häraden 50/50 möjligen om man kollar historiska data. Se nedan .
Men för det första behöver man ta höjd för årlig beskattning.
- ISK gissar jag man bör räkna med belastas med 1% årligen.
- Därtill kommer avgifterna på dina indexfonder. 0,3%
Dvs räkna snarare med 5,5% Om det är 50/50 ok att det blir sämre…
Räkneövningen.
Man kan tjuvkoppla det här excellarket nedan lite för känsla sannolikhet för utfall. kompenserat för inflation… En kalkyl över sannolikheten för viss avkastning historiskt över en 30 årig period på USA marknaden. Med årligt avdrag för 1,3% på beloppet…
Räknat på klumpsumma år 1 när hälsosam 30-åring sätter in pengarna ( OBS löpande inflationsjusterad insättning ger klart sämre sannolikheter för lika mycket pengar.
Men det ger bra hum om sannolikheten för genomsnittlig avkastning. Vad finns inflationsjusterat efter 30 år om man inte rör pengarna?..
Av 1000 sådana sparare spritt över lång tid av aktiedata…
- 58 personer har dött redan (Nuvarande USA - hälsodata) .
- 48 Personer har mer pengar men mindre än dubbelt ( dvs om man satte in 1000000 dollar finns nu mindre än i dagens penningvärde. Dvs <2000000+ justeringen för inflationen under 30 år)
- 480 personer har mellan 2 och 5 ggr mer pengar än man startade med inflationsjusterat
- 435 Personer har mer än 5 ggr så mycket pengar än man startade med inflationsjusterat.
Dvs lite mer räknande ger att historiska data säger att sannolikheten att genomsnittlig ränta på ränta är minst 5,5% årligen utöver inflationen är 46%. Dvs troligare att den är lägre än så
Min plan för livet framåt är följande:
Nuvarande ålder 54 år, Kommer vara FIRE inom 2 år om det inte blir en stor nedgång.
Jag vill:
*Flytta närmre havet. Enligt 95% av sveriges befolkning bor jag redan nära havet <15km från en av sveriges bästa västkustsränder. Men jag vill bo på promenadavstånd. Jag hade kunnat tänka mig bo i ett mindre hus på kanske 80-90m2 men eftersom våra tre barn har alla flyttat till Göteborg så behöver vi plats till när dom kommer på besök.
Helst bör vi göra det innan FIRE, då man inte kan låna vid FIRE.
*Byta till en lite större husbil så vi har det lite bekvämare när vi gör längre (tidsmässigt) resor under FIRE
*Ta ut statlig pension vad 65-68 beroende på hur mycket pengar som är kvar vid 65.
Jag gjorde en Monte Carlo simulering för ett par månader sedan och insåg att jag troligen har kapital till FIRE betydligt tidigare än mina egna excelberäkningar. Det gjorde att det sedan dess har känts lättare att gå till jobbet.
Precis som många svar i tråden reflekterar blir en plan för livet lätt uttryckt i kvanifierbara termer. (Tjäna x, gå i pension vid x ålder, bo x ect.) I min erfarenhet lämnar det lite utrymme för livets många förändringar och övergångsfaser.
Det jag vid en punkt upplevde som drömmen och det stora målet blir något annat efter en större livsförändring som ett stort arv, oväntat sjukdomsbesked, eller fler barn än planerat.
Min plan för livet utfgår således från mina intentioner i livet.
Exempel:
Livsintention- Skapa och upprätthålla meningsfulla relationer
Handling- 1. Video samtal med mina föräldrar 1ggr i veckan 2. Jobba deltid medans barnen är små 3. Två högläsningsböcker tillsammans med min man per år.
Sedan ser jag över min Livsplan en gång om året utifrån 11 olika livsområden och kalibrera om planen utifrån min personliga kompass (Intentioner, värderingar och grundläggande karaktärsdrag)
En checkfråga för mig själv är: Lever jag i linje med mitt livsmanifest?
På så sätt håller jag mig vaken och lyhörd inför mina egna behov och önskemål långsiktigt i livet.
Och självklart har jag en coach som utmanar mig bortom min komfortzon ![]()
Även för mig är det lätt att bli bekväm, rädd eller hemmablind