"Omvända" ekonomiska lektioner från föräldrarna

Växte upp med ekonomiskt medvetna och planerande föräldrar med strikt budget, men ganska låga inkomster. Så min lärdom blev väl ungefär “det är dyrt att vara fattig”. Dvs om man bara kan köpa billigaste bilen blir den dyr och besvärlig att reparera, om man bara kan köpa billigaste huset blir det dyrt och besvärligt att bygga ut, osv.

Så nu köper jag gärna mer kvalitet om jag har möjlighet. Men är samtidigt glad att jag har lärt mig att njuta av livet utan lyx, och inte bangar för att gå på utedass på semestern :blush:

1 gillning

Hur bevisar man i vilken utsträckning dålig ekonomi går i arv jämfört med dåliga värderingar?

För att ha god ekonomi behövs både sunda värderingar och finansiella medel.

Det finns både historier om att det är lättare att bli miljonär om man är miljardär från början samtidigt som det svårare för vanligt folk att bli miljonärer.

Det här är en intressant fråga som jag tänkt på en del. Mina föräldrar bjöd inte direkt på några ekonomiska lektioner värda att ta till sig. Däremot fick jag med mig en reflektion över att de båda avled mellan 50 och 60 år gamla. Jag är nu 46.

Å ena sidan har jag en del pengar undanlagt som jag försöker få att gro lite, därav att jag är här :waving_hand: men å andra sidan gillar jag också dyra hobbies, dyra resor, dyra bilar, och att köpa mig fri från jobbiga saker när det kan lösas med pengar i stället för anletes svett, t.ex. städning.

Här finns en allmän stämning att “usch, konsumption, man ska spara pengarna till sin pension” men det är inte säkert att jag ens kommer nå dit. Varför ska det då vara min sparhorisont som jag sliter för? Jag ser hellre att spara till att kunna köpa en lägenhet i södra Frankrike om fem år eller så och tillbringa halva året där, samtidigt som jag fortfarande jobbar. Och att utnyttja livet och mina ekonomiska resurser så mycket jag kan medan jag kan.

Jag kan tänka mig en “lean FIR(E)” när jag kommer till en faktisk pensionsålder, gärna med en bok i en stuga vid en strand i ett land med varmare klimat och lägre levnadskostnader än Sverige.

1 gillning