Operation GÅS. Ta ut pengar från sparkonto i barnens namn

Du har fått jättemånga bra svar och förklaringar. Att ta ut pengar som sparas i barnets namn för att köpa fysiskt guld som är barnets går inte. Guld räknas inte som en bättre eller säkrare tillgång och insatta pengar idag tillhör barnet.

Mopedexemplet gällde när t ex nämnda barn är 15, men det förstod du nog. Detsamma gäller andra saker som bedöms gagna barnet. Att byta tillgångsslag från sparkonto eller fonder till fysiskt guld faller inte under att gagna barnet.

Men som också sagts: Skit i det som redan sparats och låt det stå som det står (om det inte är enorma summor). Allt nysparande kan du göra i eget namn och i fysiskt guld. Ge detta till parveln när hen är stor nog att kunna hantera det. Då är problemet löst.

2 gillningar

Möjligen att något som kan tänkas gagna barnet, men som du ändå hade tänkt stå för själv bekostas av barnet och att de pengar du tänkte betala nu köper guld istället.

Men kvarstår gör isf att komma fram till vari detta gagnande skulle bestå.

Guldfond är väl en rimlig 80/20-lösning? 80% av nyttan för 20% av arbetet.

5 gillningar

Jag uppskattar att du tog dig tid att svara, men bara 1 av svaren är svar på det jag faktist frågade.

Jag söker i första hand någon som själv fått igenom ett liknande upplägg, eller någon som jobbar eller har jobbat på bank och vet hur sådana här ärenden hanteras i praktiken.

I andra hand efterfrågar jag ett utanför boxen resonemang: vilka lagliga vägar skulle kunna prövas, även om de inte är standard?

Hittills har de flesta svar mest varit olika varianter av bankens nej. :woman_gesturing_no:

Om argumentet är att banken inte kan säkerställa att guldet kommer att tillhöra barnet – varför anses samma problem inte finnas med exempelvis en moped.

2 gillningar

Nu pratar vi

Som redan nämnts är bestämmelserna i föräldrabalken för barnets bästa. Därför begränsas vad föräldrar kan göra med barns pengar.

Föräldrar kan få för sig att det är för barnets bästa att köpa in sig i bitcoin, guld, en veteranbil, morfars gamla stuga eller pyramidspel. Det är inte nödvändigtvis för barnets bästa, utan ofta för att föräldern vill gambla med något den själv har intresse för.

Att flytta pengar från banken till en fysisk pryl innebär högre risk att prylen stjäls, tappas bort eller blandas ihop med andra familjemedlemmars prylar.

För sådana special”investeringar” anser jag det bättre att föräldern använder sina egna pengar. Som andra redan föreslagit. Sen kan såklart guldet, bitcoinen eller veteranbilen skänkas till barnet när det är myndigt. Om det finns värde kvar, och om barnet vill ha gåvan.

4 gillningar

Hela denna tråd stärker mig i min redan bergfasta övertygelse att spara till barn det gör man i sitt eget namn. Allt annat är i olika grader obra.

Har själv sparat till alla mina barn i mitt namn och jag kan själv välja när de är mogna att ta ansvar för pengarna. Det var definitivt inte vid 18-år för vissa :joy:

5 gillningar