En vårdnadshavare har öppnat ett sparkonto för sitt spädbarn och sparat pengar till barnet. Nu vill vårdnadshavaren ta ut en mindre del av kapitalet för att köpa fysiskt guld i syfte att skydda en del av barnets tillgångar mot inflation och andra risker. Avsikten är att guldet fortfarande ska tillhöra barnet.
Banken säger dock blankt nej. Motiveringen är att det inte går att säkerställa eller bevisa att guldet verkligen kommer att tillhöra barnet. Samtidigt uppger banken att uttag kan godkännas för framtida utgifter som exempelvis körkort eller andra kostnader direkt kopplade till barnet. Eftersom barnet är ett spädbarn framstår det som orimligt att behöva vänta många år innan någon flexibilitet finns.
Jag vill därför höra om någon har erfarenhet eller idéer.
I första hand,
Har någon lyckats ta ut pengarna från ett sparkonto i barnens namn trots liknande invändningar från banken? Eller arbetat på bank och godkänt något liknande?
Vad var upplägget?
Vilken dokumentation eller argumentation fungerade?
Var det banken, domstol eller annan myndighet som möjliggjorde lösningen?
I andra hand, fri tankeövning
Om vi för en stund bortser från invanda arbetssätt och i stället angriper problemet som ett Tiger Teamvilka tänkbara lagliga vägar skulle kunna testas?
Målet är fysiskt guld. Håller med om att undvika sparkonto i barnens namn. Finns inget positivt med det.
I mitt fall pratade jag vanligt med banken och frågade i förbifarten om vi kan öppna ett konto för ungen där jag kan skicka pengar, utan att veta det jag vet nu. Det kan inte användas som ursäkt då jag förmodligen signerat något..
Det som är givet i barnets namn kan inte tas tillbaka.
Du får använda barnets framtida sparande till det fysiska guldet samt ett ISK i barnets namn om du känner att det är en god idé, det rör sig ju trots allt om många års sparhorisont för ett spädbarn.
För att inte begå lagbrott bör du (givet att summan är över 8 pbb) kontakta kommunens överförmyndare. Denna kan hjälpa sig. Dock kommer till 99 % denna säga nej till att köpa guld
Jag antar att spädbarnet inte har fått hundratusentals kronor som är inlåsta. Då är det bara att vara lite pragmatisk: sluta stoppa in mer pengar på det kontot och börja spara och shoppa guld i eget namn.
Ja det har jag, en bekant var i en liknande situation och kunde få hjälp av kommunens överförmyndare. Det handlade om att ta ut pengar och använda till barnens olika utgifter som inträffat innan 18-års dagen.
Om summan du har är mindre så är det enklare att bara nyspara i ditt namn och köpa guld där.
Ursäkta om det blev en luddig formulering, med “tas tillbaka” avsågs tas ut från barnets konto.
Vilket i praktiken innebär att du inte kan ta ut pengarna för att återinvestera i sådant som inte går att härleda till barnets namn/ägande/person framöver.
Är det ditt eget barn så spara framöver i ditt namn, är det inte ditt barn så öppna ett ISK i barnets namn så är gåvorna säkrade för barnet. Dvs. inte ens vårdnadshavarna kan röra pengarna.
Körkort och mopedlektioner kan ju enkelt härledas till barnets gagn. Ett antal gram fysiskt guld kan inte det. Men om du har öppnat ett vanligt sparkonto så kanske banken går med på att flytta över pengarna till ett ISK i barnets namn och placera i aktiefonder istället, har du kollat det?
Ingenting, det tror jag att du kallt får räkna med. Spädbarn har inga behov av kapitalvaror som kan härledas till barnets bästa och nytta.
Däremot ett framtida sparande att nyttja vid myndighetsålder är väl vad som är bäst, ett ISK med sina skattefria första 300’ tror jag är att föredra i alla lägen för ett litet barn. Dessutom kan ju vissa större inköp godkännas före 18 som exv. moppekort, moped, körkort etc.
Som jag förstått så menar banken att man kan använda pengarna till något som gynnar barnet direkt som inte är under försörjningsplikt. Och detta handlar om bankens policy och inte lag.
Är egentligen aktiefonder som gäller för att placera barnets pengar. Enskilda aktier ligger utanför lagen, vet inte om det finns rättspraxis som säger annat?
5 § Den omyndiges tillgångar får utan samtycke av överförmyndaren placeras i
skuldförbindelser som har utfärdats eller garanterats av stat eller kommun,
skuldförbindelser som har utfärdats av Svenska skeppshypotekskassan eller av en bank eller av ett kreditmarknadsföretag enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse eller av ett utländskt bankföretag eller ett annat utländskt kreditinstitut som är underkastat en offentlig reglering som väsentligen stämmer överens med den som gäller för banker eller andra kreditinstitut här i landet, med undantag för förlagsbevis eller andra skuldförbindelser som medför rätt till betalning först efter utfärdarens övriga fordringsägare, eller
andelar i en värdepappersfond som avses i lagen (2004:46) om värdepappersfonder eller i ett utländskt fondföretag som är underkastat en offentlig reglering som väsentligen stämmer överens med den som gäller för värdepappersfonder här i landet.
Den omyndiges tillgångar får vidare utan överförmyndarens samtycke lånas ut mot säkerhet av panträtt på grundval av inteckning i fast egendom inom sextio procent av det senast fastställda taxeringsvärdet. Lag (2013:562).