Hej! Fick en duschtanke som jag skulle tycka vore kul att diskutera.
Säg att du når FIRE. Du slutar arbeta på ditt vanliga arbete och startar ett företag (aktiebolag
/AB?) som du investerar dina sparade pengar i via en kaptitalförsäkring/KF. På så vis kan du ta ut lön ur företaget och deklarera inkomst. Du har då fortfarande kvar möjligheterna som vanliga löntagare har, alltså ta lån etc.
Jag kan inte vara den förste som tänkt denna tanke, men har inte sett att något liknande diskuterats? Är det en dum idé? Jag inser att skatt behöver betalas på lönen.
Inte bara inkomstskatt utan även arbetsgivaravgifter. Så man får nog tycka att det är ganska “häftigt att betala skatt” för att stoppa in sparade pengar i ett AB för att sedan skatta dem som lön.
Du kommer ha skattat bort nästan hälften av pengarna du satt in.
Tillägg:
En liten del av skatten går in på ditt pensionskonto (som sen beskattas vid utbetalning), men som FIRE är man kanske en kandidat för garantipension iaf.
Det kan däremot vara en idé att köra egen firma och periodisera 5 år framåt innan man lägger av, ännu bättre för de som tänker tjäna in till 66 (och plocka ut billigt till 71). Beror på hur mycket man tjänar.