Jag funderar på en FIRE-strategi givet socialdemokratiska förslaget om en progressiv kapitalbeskattning av ISK, och vill gärna få en second opinion.
Jag har redan en stor del av mitt kapital på ISK (och även Tjänstepension via löneväxling). Om det i framtiden införs en högre ISK-skatt på kapital över exempelvis 3 miljoner funderar jag därför på om det är klokt att inte lägga allt nytt sparande där framgent.
Min tanke är i stället att på sikt sprida kapitalet mellan tre potter:
ISK privat (Säg 40%)
Kapitalförsäkring ägd av eget AB (Säg 40%)
Löneväxlad tjänstepension (mindre andel, typ 20%)
Och då skulle Kapitalförsäkring ägd av eget AB kunna hålla ungefär lika stor del som ISK, och därmed starkt minska den del av kapitalet som hamnar över 3 miljoner SEK.
I AB:t skulle överskott efter bolagsskatt investeras och senare tas ut som utdelning inom 3:12-utrymmet under FIRE. Tanken är dels skattemässig flexibilitet, dels att kapital i bolaget sannolikt inte räknas ihop med mitt privata ISK vid en eventuell framtida högre skatt över en viss nivå.
Är detta ett rimligt upplägg, eller missar jag någon viktig nackdel eller skatteeffekt?
Om du kommer ha kostnader (tex viss lön) i bolaget i en framtid då du inte längre har lika höga intäkter i bolaget är en klassisk depå ett bättre val än KF, då vinster i depån kan kvittas mot kostnader i verksamheten. Finns ett par trådar om det här i forumet.
Edit: skrev felaktigt KF istället för depå på ett ställe. Justerat nu.
Det finns många sådana här trådar och inlägg redan.
En utmanande fråga till dig: varför ska du (och andra) försöka förekomma något som ännu inte har inträffat och kanske inte ens kommer att inträffa?
Det är väldigt ovanligt att genomföra politiska beslut med retroaktiv beskattning så om och när detta faktiskt sker kan man ju anpassa sig från och med att det har beslutats och trätt i kraft istället för att försöka spela 4D-schack och anpassa sig efter hypotetiska framtida skatter.
ISK-kapitalet är inte på något sätt inlåst, kommer det en ogynnsam skatt är det bara att ta ut allt och stoppa in det på depå istället.
Alternativt fly landet om man vill vara mer dramatisk.
Alternativt fly landet om man vill vara mer dramatisk.
Hehe geo-arbitrage är absolut något värt att fundera på också såklart, men det är en annan femma.
Jag vill inte förekomma alla möjliga scenarion, utan funderar mest på vad man har för alternativ för att kunna ro en FIRE i hamn givet olika scenarier. Jag har sparat hårt väldigt länge, men nu börjar FIRE inte längre vara ett annat liv i framtiden utan ändå en grej som jag räknar på och planerar inför lite.
ISK-kapitalet är inte på något sätt inlåst
Det stämmer, men det går (väll?) inte rimligtvis att flytta privat kapital till ett AB bara, utan om man vill ha en fördelning av kapital mellan ISK och sitt AB så måste det ske över tid, genom att man slutar investera i ISK och börjar investera inom sitt AB under en period. Det är inget man kan komma på och göra den dagen man slutar jobba.
Jag tycker det verkar rimligt, men skulle fördelat på annat sätt än procentuellt. Om en ev skatt börjar vid 3MSEK skulle jag behållit 3M i företaget (eller aningen mer), resten privat. Det är tillräckligt för att dela ut 3:12 schablonbeloppet över lång tid.
Du har mer frihet med pengarna utanför bolaget och kan exempelvis investera i en sommarstuga om du vill undvika denna hypotetiska skatt. Med liknande resonemang undviker jag att spara för mycket i pension. Vem vet vad som hänt med skatten när pensionen väl ska betalas ut…
Du tänker inte fel men jag tänker att om man har ett AB så har man det för att driva en verksamhet och det som placeras i kapitalförsäkring eller på depå där är pengar som har genererats i verksamheten.
Jag skulle inte ta massa redan skattade pengar från ISK och stoppa in i ett AB.
Men om du menar att du istället för att ta ut det ur AB:t skulle låta det ligga och marinera i bolaget så kan man ju göra så.
Dock kan det ju lika gärna bli så att samma skatteregler gäller för en KF ägd av ett AB som ett ISK ägd av en privatperson.
Det finns massa andra skattemässiga fördelar med AB kontra att vara vanlig anställd så har du möjlighet att jobba i den formen istället kan det ju vara fördelaktigt av massa andra skäl än bara denna spekulativa fråga.