Hej alla. Jag är egenföretagare och har något i stil med FIRE som mål och har börjat komma upp i sparbelopp som ligger och skvalpar kring gränsen av vad som krävs. Pengarna är dock huvudsakligen i bolaget, vilket leder till frågan:
Om jag går i FIRE-pension, bör jag sätta bolaget i träda och få ut 75% av pengarna i handen och sedan förvalta dem privat - ELLER - ska jag förvalta pengarna i bolaget och betala ut lön till mig själv med de pengarna i (förhoppningsvis) all framtid?
Jag ser själv tydliga för- och nackdelar med båda och har svårt att landa i vad som är bäst. För att dela några funderingar och sätta igång diskussionen:
Att betala sociala avgifter och inkomstskatt blir dyrare än att betala 25% via träda, så mer i handen rakt av om man tar ut allt direkt.
Förvaltas pengarna i bolaget så skulle man kunna ha dem i en traditionell depå snarare än en kapitalförsäkring och bara skatta på det man säljer av för att betala ut sin lön. Vinsten på detta kan sedan kvittas mot förlusten av att bolaget betalar ut en lön, så i praktiken blir det aldrig någon skatt på förvaltningen, jämfört med om pengarna tagits ut privat och ligger i ISK eller depå som kommer att resultera i skatt som inte kan kvittas bort.
Om man betalar ut pengarna via lön så får man ju sociala förmåner; ens framtida statliga pension växer (bra backup om FIRE-planen fallerar), SGI och föräldrapeng och annat sådant hålls igång och man kan visa upp att man har en “vanlig” inkomst om man behöver ta ett lån eller göra något annat där en UC spelar roll.
Att ha ett bolag är ingen dum idé oavsett. Jag misstänker att även om FIRE är tanken så kan det alltid hända att man faller in i att göra något frilansuppdrag eller småjobba lite någon gång i framtiden och om bolaget finns kvar så är ju strukturen på plats, jämfört med om man avvecklat det.
Hur hade ni tänkt? Missar jag några viktiga parametrar?
Jag kör FIRE via bolag sedan några år och gör på det sättet du är inne på, även om skillnaden är att du inte sålt ett bolag. Rent praktiskt är det dock samma sits.
Skattemässigt är det som sagt inte optimalt men det kommer med många andra fördelar tycker jag!
Kunna göra uppdrag som en naturlig del av extra inkomster
Kunna ta lån och allmänt vara kreditvärdig
Leva på pengarna nu istället för om 5 år
Skattemässiga fördelar (negativ skatt) efter 67 kan skeva resultatet mer positivt
Möjlighet till att ta vissa kostnader i bolaget
Pensionsavsättning som en ”försäkring mot mig själv”
Har länkat den många gånger nu, så förlåt för spam, men skrev en liten guide kring hur jag gör här. Kanske kan den vara till nytta?
Edit: Ett övervägande jag glömde nämna är hur mycket pengar du har eller tror dig behöva privat. Har man en låg privat förmögenhet så kommer ju upplägget ovan med begränsningar i hur mycket man får ut årligen till bra skatt. Har du ett OK bra kapital privat för dyrare privat konsumtion så som fritidshus etc är det ett mindre problem.
Ja det finns en del fler parametrar. Om dom spelar roll beror på ålder, Om beloppen lön/pension är så höga att undvika statlig skatt är svårt etc.
Pension över 61.000 per månad över riktåldern ger statlig skatt.
Då åker man på statlig skatt på pensionen och bör ofta undvika löneuttag som pensionär. Finns smartare sätt då. Utdelning mm
I mer modesta fall om har sparat maximalt i obeskattad periodiseringsfond.
OM man kör firman ända fram till riktåldern med rejäl pådrag kan man avnjuta ett hyfsat löneuttag som är ungefär Netto lika det du tar ut ur firman bruttointäkt. Man kan kolla personliga skatten med skatteverkets räknesnurra. Mata in födelseår 1956 exempelvis om du vill se skatt över riktåldern.
Det beror
Nr 1 Sänkt arbetsgivaravgift till 10,2% över riktåldern OCH att man ändå får 17% procent avsatt till sin pensionen senare.
Nr 2 Över riktåldern vill man smöra för lönearbete och sänker skatter ner till bara ca 8% upp till vissa löneuttag pga dubbla jobbskatteavdrag högre gundavdrag etc.
Om man behöver ta ut pengar innan riktåldern ur sitt företag får man räkna efter vad som lönar sig.
Ofta är pensionsuttag mindre optimalt pga ca 10 % högre skatt vid ex 35.000 pensionsuttag före riktåldern ( Ca 40.000 extra skatt på årsbasis) . Kolla med snurran ovan med ex 1960 som födelseår får du se.