Så åter till denna fråga men med en tvist som jag inte lyckats hitta någonstans ännu?
Har försökt mig på att räkna på det enligt nedan, kanske lite rörigt men tror att siffrorna ska stämma?
Så frågeställningen är alltså om jag har i detta exempel 50 000 över i mitt bolag och har planer på att nån gång göra en FIRE är det bäst att ha sparandet privat eller i ett bolag för att sen ta ut det som lön från bolaget. Det största argumentet för att spara privat har ju tidigare varit att höja sin sgi men sett över ett arbetsliv så är ju min sgi större om jag sparar i företaget och det är ju liknande mängd pengar kvar.
Är jag helt ute och cyklar eller hur tänker ni kring det upplägget?
Vinst från en depå är skattepliktigt och lön är skattepliktigt avdragsgill, så du möter dessa mot varandra. Dvs att vinsten från depån aldrig beskattas för att du tar den som en kostnad (lön).
Har du en KF så har du en ej skattepliktig intäkt och du bygger ett skattemässigt underskott då lönen är avdragsgill, vilket är onödigt.
Jo det är alltså 50 000 över i företaget som båda alternativen börjar på inte efter lön.
just att ta ut det som utdelning är redan diskuterat så många gånger så tyckte att den här jämförelsen var mer intressant också med tanke på SGI som vanligtvis drabbas hårt av en Fire.
Då tänker du att ABt drivs vid sidan om en vanlig anställning?
Absolut att du får en SGI genom att ta ut lön. Men behöver du en SGI om du har x miljoner sparar. Är det inte bättre då att ta ut det till så låg beskattning som möjligt, dvs utdelning?
Just i mitt fall så har jag för tillfället ingenting sparat och 50 000 är bara en exempelsumma som är under statlig skattegräns.
Det troliga för mig är att jag aldrig kommer tjäna över statlig skattegräns, jobbar hellre mindre innan jag når upp i det.
Så skulle nog handla om att jag vid ett skede i livet när jag har möjlighet att spara kommer gå ner i lön så jag ”klarar mig” för att spara i företaget och sen så småningom när företaget har råd att betala min lön från sparandet så slutar jag jobba.
Och vad jag kunnat räkna på så är utdelning endast marginellt ”billigare” än lön vid låg inkomst.
Jobbar som snickare, underleverantör uteslutande på timme utan materialförsäljning. Så jag tjänar pengar när jag jobbar, men går ju att jobba längre dagar och 7 dagar i veckan.
har ju dock typ 2 miljoner i utdelningsutrymme från tidigare år så plocka ut med låg skatt är fullt möjligt men även då så är skillnaden väldigt liten mot att ta ut det som lön.