Vid utdelning från eget bolag, som då under ett visst belopp beskatta med enbart kommunal skatt, (ej egenavgifter ) och då räknas som inkomst från tjänst, får man göra avdrag för ränteutgifter i deklaration? Får man även tillgodogöra sig jobbskatteavdraget?
Hänger inte riktigt med eller om jag missförstår frågan.
Inkomst från tjänst följer en skattekurva med basavdrag och ökande skatt baserat på mängd.
Inkomst av kapital är rent, rätt å slätt 30%. Utdelning från eget, onoterat eller noterat bolag är inkomst av kapital
Inkomst av kapital kan kvittas mot förlust av kapital. Typ räntevinster mot ränteförluster. Du kan ej kvitta inkomst av kapital mot inkomst från tjänst.
(åter igen ingen expert. Har inget eget företag)
Jag tror jag ska lägga mig i denna diskussion då jag inte verkar kunnig nog om ämnet.
Jag tänker att om det räknas som inkomst från tjänst (enligt nedan) så kan man inte kvitta mot inkomst av kapital, däremot tillgodoräkna jobbskatteavdrag.
Sanning med modifikation, se nedan.
Utdrag från SKV:
Regler för fåmansföretag – en översikt
Här kan du läsa om de så kallade 3:12-reglerna, det vill säga skattereglerna för dig som är delägare i fåmansföretag.
“Utdelningen från dina aktier kan komma att beskattas i både inkomstslagen kapital och tjänst. Utdelning upp till en viss gräns beskattas i inkomstslaget kapital med 20 procent (30 procent på 2/3 av utdelningen). Den del som överstiger denna gräns (som kallas gränsbeloppet) beskattas i inkomstslaget tjänst.”
Jag kanske var lite otydlig. Men så här är det…Utdelning upp till en viss gräns (gränsbeloppet) beskattas i inkomstslaget kapital med 20 procent.Den utdelning som överstiger denna gräns beskattas i inkomstslaget tjänst …
Så frågan är, då man beskattas som tjänst och inte kapital, har man då rätt till avdrag för ränteutgifter samt hur fungerar det då med jobbskatteavdraget.
Jag håller nog med att du bör hålla dig utanför. Jag skrev “om man gör rätt” för att inte behöva förklara 3:12-reglerna som de flesta företagare redan har koll på, och oavsett betalar man generellt inte 30% skatt på utdelningar från fåmansföretag, antingen 20% eller (som det Dimman frågar om) skatt på inkomst för överstigande del. Förutom om man kommer över ett visst (väldigt högt) takbelopp.
Som svar till Dimman: ingen aning faktiskt, det har inte varit relevant för mig än . Logiskt sett borde det fungera, men ring in till SKV och fråga bara.
Diskussionen om skattesats på utdelning brukar väl bli lite förvirrad då man ofta glömmer bort att pengarna kommer från redan beskattade pengar i företaget.
Exakt Patrik:) Så tänker jag med. Då det beskattas som tjänst borde man få använda ränteavdrag samt jobbskatteavdraget. MEN, det finns en skillnad . Lön som beskattas som tjänst betalar bolaget egenavgifter på, bolaget betalar inte egenavgifter vid utdelning som beskattas som tjänst.
Den delen som hamnar inom inkomstslaget kapital är det, ja.
I inkomstslaget kapital finns bara en beräkningsenhet och ingen uppdelning på förvärvskällor, vilket bl.a. innebär att kapitalförluster får dras av från alla slag av intäkter i inkomstslaget kapital.
Utdelning ÖVERSTIGANDE lågbeskattat utrymme brukar man undvika eftersom det då ändå beskattas som lön/tjänst MEN inte riktigt ger samma ”fördelar” som att helt enkelt ta det som vanlig lön istället. (Minns i dagsläget inte vad det var som skiljer)
Finns ett läge där det kan vara intressant - när man har en massa pengar på KF och kan leva på dem via bolaget.
Tror det heter tjänstebeskattad utdelning och innebär att man inte betalar arbetsgivaravgifter utan bara A-skatt. Blir lite förmånligare än att även lägga på arbetsgivaravgifterna eftersom man redan betalt skatt en gång för pengarna på KF.
Ej PGI/SGI grundande men det borde vara ett mindre problem om man nu kan leva på kapitalet.
Blir ju lite bättre då man kan ta ut 322k och sen fylla ut med tjänstebeskattad utdelning istället för att ta ut lön för att ev. täcka upp levnadskostnader. M.a.o FIRE med bolagets investerade kapital
Sålänge pengarna är vinstskattade är det kanske värt att ta ut som tjänstebeskattad utdelning istället för lön. Om du också tar ut lön till brytpunkt.
Har du inte lön till brytpunkt så kan det vara värt att skydda SGI samt ha avsättningar till pension.
Det räknar som inkomst men skillnaden är att du inte betalar arbetsgivaravgifter. Så har du redan lön och riskerar att hamna ovanför brytpunkt så är det dumt.
När det gäller PGI så är det bara ca 10,21% av 31,42% som går till pension. Nog bättre att ta ut och investera. Folk har för höga förhoppningar om vårt pensionssystem
SGI - well, det beror lite på vilken risk man ser framför sig. Som egen företagare så måste man ändå betala en veckas lön innan man kanske får något från försäkringskassan. Skulle man blir riktigt illa så har man ju pengar i bolaget och kan leva på det
Beror dock lite var man är i livet tror jag. Är man ung och tänker jobba så är det bättre att bara köra lön + utdelning. Har man tillräckligt för FIRE i bolaget och har kanske 10 år till pension så kan detta nog löna sig.