Öppna konton utomlands som prepping?

Familjen har tänkt att flytta iväg någonstans. Kanske ska man göra slag i saken nu när omvärldsläget förändras? Samtidigt är det en lång process att bestämma sig vart. Men plötsligt står vi kanske där med ryggsäcken packad långt tidigare än vi tänkt oss … Då vore det bra att ha pengar åtkomliga utanför Sveriges gränser för att starta om på nytt. De i Sverige kan ju vara låsta.
Observera att jag inte tänker mig att smita från skatt. Det är inte alls det som detta handlar om. Men jag vill hitta lösningar både för våra privata pengar och mitt eget företags överskott.

Detta kunniga forum kanske kan svara på några frågor jag har:

1. Att öppna konto utanför EU, är det möjligt och lagligt? Några idéer på banker?
  2. Att öppna konto i Schweiz utan alltför stora avgifter. Några idéer på banker?

Wise har en tjänst med sparande i olika valutor. Men man får visst ingen ränta, mest små avgifter här och där. Det kan bli mycket om det är mycket pengar. Dessutom kan jag inte hitta vilket land de har sitt säte i.

1 gillning

De är baserade i London. Bolaget är även noterat på London Stock Exchange under tickern WISE.

1 gillning

Jag går i exakt samma tankar som du. Vad jag läst mej till så är det lättare att öppna konto i annat EU land.
Jag har tankarna på USA, men inser att det är ganska byråkratiskt, om man inte tänker bosätta sej där.
Hoppas vi får svar av någon kunnig i tråden.

1 gillning

Hmm, jag förstår nog inte riktigt? Är det prepping ifall Sverige blir typ invaderat eller ska ni verkligen flytta till annat land på riktigt? Om det senare skulle jag vänta tills ni vet var ni ska ta vägen för att minska byråkratin (och kostnader) med att sprida ut sina pengar.

Vad menar du med att pengarna skulle vara låsta?

2 gillningar

Pengar kan vara svåra att ta ut om belastningsattack sker eller banken får IT-problem orsakad av någon annan. I vissa situationer tor jag att en stat även kan begränsa möjligheter att föra ut pengar ute landet.

Jag tro alltså inte på en invasion av Sverige den närmaste tiden, det vill jag ha sagt. Men världen förändras nu och vi har ingen aning om hur de närmaste fem åren kommer att utvecklas. Jag är ensamförsörjare och vill ha en bra plan för hur jag ska göra om vi väljer att bosätta oss någon annanstans. Om det beslutet skulle behöva att tas riktigts snabbt vill jag preppat det ekonomiska för en nystart. Hoppas på kunniga råd här. Alltså ingen diskussion om världsläget.

Det startades en liknande tråd för ett par dagar sedan. Kanske kan du hitta lite tips där.

Självklart är det inget brott att öppna bankkonto i andra länder än Sverige.

Nej menade inte att ifrågasätta så, men jag ser liksom inte vinsten med att öppna konto någon annanstans om det inte är det landet dit ni tänker flytta.

Tänker att det är rätt olika lösningar på ett preppingscenario och ett permanent flyttscenario. I det förstnämnda fallet vill man kanske ha lite pengar någon annanstans så att man klarar sig en tid. I det andra vill man flytta alla eller kanske en majoritet av sina tillgångar för att köpa bostad etc. Då gör liksom inte “småskvättarna” som det nog handlar om i preppingscenariot varken till eller från.