Sonderat terrängen för bilköp ett tag och skrivit ett par inlägg med olika infallsvinkel. Kanske landar i ett beslut snart… Tittar på den aktuella Skodakampanjen. Bifogar offerten som jag fick DinBil för Skoda Superb laddhybrid, 2000 mil/år. Hjälp mig skära kostnaderna i kanterna här. Hur kan jag optimera kalkylen ytterligare?
Spontant egna tankar:
Serviceavtal 700 kr/månad? Alltså 8400 kr/år för att serva en splitterny bil. Känns totalt orimligt och överprissatt. Vet någon vad en service på auktoriserad Skoda-verkstad kostar?
Insåg inte att färgvalet var silver-metallic och nämndes inte av säljaren heller. Kan byta till ordinär färg. Sparar cirka 300 kr/ månad.
Privatleasingförsäkring? Förmånligt på något sätt? Med egna försäkringsbolaget Trygg Hansa får jag en halvförsäkring för 100 kr billigare p.g.a samlingsrabatt.
-Betalskydd. Inte nämnt av säljaren och jag bad inte heller om det. Har marginaler för att hantera den löpande kostnaden om det skulle uppstå.
Med egen försäkring, “tråkig” färg och ej betalskydd kommer jag ned i kostnad cirka 600kr. Kanske ytterligare några 100 per månad om det anses att serviceavtalet är onödigt och bättre att betala för servicen per tillfälle. Tillkommer gör ju vinterdäck
Privatleasade en Superb 4x4 Adventure edition 2018-2021, superbra bil och var toknöjd med Skoda som privatleasing-“motpart”. Verkligen inget strul under hela perioden eller vid återlämning.
Privatleasade en Kia Niro Plugin 2021-2024. Helt okej bil men bara strul med motparten. Håll er borta från Kia. Bara varningsflaggor tyvärr.
2024 köpte jag en Skoda Superb IV (samma modell som din fast med lite mer spec/utrustning).
Snyggt, kul att höra! Minns du vad du fick betala för service för din första Superb (och din andra för den delen men du kanske inte har hunnit serva den än)?
Låter saftigt för serviceavtalet.
Jag äger en Superb IV 21 som jag ägt snart ett år. Dags för första servicen i vår ägo nu, tog ett antal offerter, lokala Skodahandlaren ville ha 7500 för oljeservice med inspektion, pollenfilter och bromsvätskebyte. Något billigare på mekonomen och andra ställen. Valde till slut att teckna Seviceavtal hos Skoda på 359kr/månad och 1500 mil/år 4500 mil på 3 år. Tycker det känns rätt okej. Vet att kommande servicetillfällen inte kommer att bli billigare och har bra erfarenheter av detta ställe. Samt att vi planerar att äga bilen åtminstone två servicar till.
Exakt ett sånthär svar jag var ute efter. Tack! Vansinne att det ska kosta så mycket för en basal inspektion och byte av vätskor. 7500 matchar ändå väl med 700kr/månad.
Men låter ändå som att serviceavtalet är mer förmånligt. Borde täcka service 1 och 2 inom ramen för en treårig leasing/6000 mil. Så får vi punga ut sista servicen på ett bräde.
Bra att var till hjälp
Det fina för min del var att jag alltså tecknade serviceavtalet för nån vecka sedan, till begagnad bil, enbart två veckor före service. Enligt Möller Bil hade de nyss börjat erbjuda denna variant via VWFS. Annars har de bara erbjudit avtalen till nya bilar eller vid köp av begagnade hos dem…Har sett att DinBil haft liknande med. Vi ligger på gränsen kring 1500mil/år så får väl se i praktiken hur utfallet blir
Det var VÄLDIGT dyrt serviceavtal. Jag köpte en VW Sharan 4Motion TDI DSG sommaren 2021 hos Din Bil i Göteborg. Fick teckna serviceavtal för 2500 mil per år för 349 kr i månaden. Då blev det åtminstone en stor service med byte av växellådsolja…