Bra och viktigt ämne! Jag har funderat och exekverat ganska mycket inom området…med varierat resultat 
Varning, det blev ett alldeles för långt inlägg.
Har 2 barn, 25/21 idag
Jag körde en tvåstegsraket…
Steg 1) Startade tidigt varsitt KF i barnens namn. 300 kr/mån + alla gåvor (julklappar, födelsedagar etc). Toppade med att välja olika fonder (=dåligt)
Lärdom 1: Ingen kontroll på kontot fr.o.m natten mot de fyller 18 vilket jag såklart missat. Hade inte ens koll på exakt belopp första gången.
Lärdom 2: Barnen får faktiskt ansvar för pengarna med tillhörande för- och nackdelar.
Lärdom 3: Väldigt olika belopp. Delvis pga av min klantighet med olika fonder + olika belopp på gåvor men framförallt det allmänna börsläget.
Lärdom 4: Ungarna låter ju såklart fonderna ligga kvar. Dålig börs gjorde att barn 1’s värde sjunkit vid tid för uttag pga bilköp. Långa, trista men nyttiga diskussioner om att hen faktiskt var ansvarig för sitt kapital och hade kunnat placera annorlunda…fast det blir ju alltid förälderns fel till slut ändå 
Lärdom 5: Banken får gratiskunder utan marknadsföring. Jag försökte vid en ränteförhandling använda faktum att jag troligen fixat två livstidskunder till dem och undrade om det var värt något. Gissa om banken sänkte räntan med det argumentet…
Steg 2) Började även spara 300/mån på Avanza när jag upptäckte fördelarna med lägre avgifter etc. Denna gång med 2 ISK, lika fonder etc, men i mitt namn.
När barn 1 behövde ytterligare pengar tömde jag hens ISK och överförde pengarna samt noterade totalbeloppet från både KF i steg 1 och ISK i steg 2.
Tanken är att när barn 2 behöver sina sista pengar från ISK (steg 2) så ser jag till att totalen (KF+ISK) blir lika för bägge barnen. Ev. “överskott” i ISK för barn splittas vid det tillfället mellan bägge barn och sen är det klart.
Kan tillägga att jag fortsätter spara 300/mån/barn. Det blir pengar och är ganska trevligt att kunna ge ett tillskott i framtiden.
Om jag skulle göra om allt skulle jag göra enligt följande:
1- Allt sparande i egen regi men ett ISK/barn.
2-Samma fonder etc.
3-Jag väljer när barnen ska få sina pengar. Det är mina pengar men de kan räkna med en gåva när det behövs. Beslutet baseras på typ av köp, ex insats bostad, bil etc. Jag bestämmer. Dock får gärna spelreglerna vara klara på 18 årsdagen, ex vi kommer att hjälpa dig vid bostadsköp etc.
4-Lika belopp till barnen. Skippa krångel med inflationsjustering etc. Om de inte går på den så behöver de nog inte dina pengar. När nr 2 vill tömma så blir det samma som nr 1. Ev överskott splittas och nr 1 blir glad av extra pengar. Har du underskott har du problem…
Sköt om er