Ja din oro är helt befogad.
De senaste 20 åren har det invandrat nästan 2,1 miljoner personer och en överväldigande majoritet av dessa kommer inte tjäna ihop sin egen pension utan måste försörjas på bidrag. Sätts det inte stopp för detta huvudlösa inflöde av tärande så kommer statens finanser kollapsa så småningom.
Nej det är mer ett antagande med tanke på nyhetsrapportering om långtidsarbelöshet, sysselsättning och självförsörjandegrad.
Forskaren Joakim Ruist har skrivit mycket om Invandring och ekonomi, där går säkert hitta bevis för mina antaganden. Joakim Ruist: invandring och ekonomi
Förstå 74000 per år per flykting! Siffrorna är typ omöjliga att ens ta in. Men det är tur att vi har så många vänster, miljö och centerpartister som är högavlönade och som vill betala detta ur egen ficka ironi
Det är enkelt att hitta vad som helst om man vill. Den länken du hittade t.ex. var ju dock inte svar på frågan såvida du inte tror att det rör sig om 2,1 miljoner flyktingar.
Invandrare är inte lika med flyktingar. Och även bland de som är flyktingar har vi de som efter relativt kort tid fått arbeten och börjat bidra till samhället ekonomiskt.
Jag känner personligen ett flertal från Iran, Rumänien, Indien och Ryssland som är doktorer inom sina områden och läkare (de har inte gått hela utbildningen i Sverige ens) som bidrar både med sin höga kompetens och skatteintäkter.
Sedan kostar det i bidrag för de som inte har kunnat försörja sig, men om det är en sån stor kostnad totalt att det kommer att påverka våra pensioner kan iallafall jag inte utläsa ur de länkar som skickades.
Den kommer från minpension.se och dom skriver även att enbart 100.000 asylinvandrare kommer säknka framtida pensioner för alla med ca 200kr/mån pga lägre medianlöner.
Men om genomsnittskostnaden är 74000 så betyder det ju att denna grupp som helhet är en massiv kostnad. Så utan att hålla på med ordklyveri för att komma fram till vad “majoritet”, “överväldigande majoritet” eller liknande skulle betyda, eller debattera om det är arbetskraftsinvandring, flyktinginvandring eller återvändande svenskar, så kostar “average Joe” 74000 kr, PER ÅR!
Hörde av 2 bekanta från Island att de du har sparat i privat pension dras från den statliga där, enligt dem en kortsiktig skitlösning, ingen av deras barn eller bekanta sparar längre pension privat då de är att ge bort pengar.
Sorry, jag länkade fel. Det är många flikar uppe när man letar källor. Här är den rätta, grafen är på sid 23. Och den lägre uppräkningen av allas pension med ca 200kr står på punkt 2 sid 3.
Jag är också lite orolig för min svenska del av den allmänna pensionen. Kanske inte för att en normal pension blir några tusenlappar, men att det blir sämre och senare känns definitivt som en riskfaktor. När man sen inte klarar av att hålla ett respektavstånd, och alla (efter bidrag/tillägg/garantipension) får lika, så inspirerar det väl inte till att jobba så mycket på slutet av den långa karriären heller kan jag tänka.
Den svenska pensionen är ju redan sämst i norden och jag tror inte den kommer ifatt de andra nordiska länderna med det styre som ges.
räknar vi då in gängkriminella som per “grabb” (för att citera Snecker i Agenda) kostar ca 23 mille över hans karriär? Vi har ca 10 000 gängkriminella. Svenskt näringsliv har beräknat att kalaset kostar skattebetalarna ca 55 miljarder per år. Det blir en saftig nota att pynta för de ca 50% som arbetar i Sverige. Och är självklart något som kommer påverka stadsbudgeten (och pensionerna) på sikt
Ja. Men all oro är egentligen ’meningslös’. Tyvärr försvinner den ju inte av att man inser hur irrationellt det är.
Däremot har jag oerhört mycket mindre oro i mig idag än tidigare, vilket jag tror bottnar i dela att jag insett vikten av att inte ta mina tankar (& därmed känslor) som Sanna med stort S och dels att jag blivit grymt bra på att fråga mig ’hur gagnar detta?’ (med varsam röst. INTE sarkastiskt eller självförnedringen!) och om svaret är Inte så försöker jag att inte lägga så mycket mer energi på att bevara känslan. ’Det vi fokuserar på får vi mer av’ funkar ju åt alla håll liksom.
Låt oss gå tillbaka till ursprungliga frågan, istället föt att diskutera invandring.
Fakta i målet. Sverige införde allmän pension år 1913, dvs för 108 år sedan. Sverige har en av världens absolut starkaste statsfinanser. Tanken att Sverige förvandlas till u-land på 25 år som inte har råd med några pensioner är absurd.
Frågan är däremot storleken på pensionen. Den kan bli både större eller mindre I framtiden. Att pensionsspara är därför väldigt vettigt.
I din ålder sparade jag cirka 5 procent av min inkomst. Sedan när de fyra barnen flugit ut, och frugan började jobba heltid höjdes beloppet. Resultatet blev tillfredsställande.
Än en gång. Att oroa sig för saker som eventuellt lkan hända om 25 åt är fullständigt meningslöst. Att man däremot garderar sig, genom ett långsiktigt sparande är däremot förståndigt