Osäkra utländska aktier; vanligt depåkonto eller KF?

Hej!

Jag funderar på att köpa ett par tre utländska aktier som jag Tror kommer gå upp över lång tid(ca 20 år), däremot tror jag de möjligtvis kan vara väldigt volatila på kortare horisont årsbasis. Detta är ju spekulation och det är jag medveten om. Jag sitter och funderar på om det är bäst med vanligt aktiedepåkonto eller KF i mitt spekulativa scenario, om det går som jag tror att det kommer att göra dvs.

Känns som en förlust att schablonskatta på det totala värdet om kursen legat orörd eller gått ner utöver några år. Men jag kanske har fel?
Hur tänker man i ett sådant här scenario?
Samt vad blir smidigast rent pratiskt?(antar att det är KF som är svaret där, men jag frågar ändå.)

Jag tror alltså att aktierna kommer gå upp först om 5-6 år. Är det mest rimligt då att köpa dom på ett vanligt depåkonto nu och slippa holkas ur utav schablonskatten eller är det ändå värt det?

Och ja, jag har råd att förlora pengarna😊(hoppas jag, skämt åsido!)

Mvh
Börsens James Bond (lever farligt)

Jag råder dig till att satsa på globala indexfonder istället för att hålla på med enskilda aktier. Först skaffar du en lagom buffert på obundet räntekonto. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Ser ut du är ganska ny på forumet så föreslår att kolla dessa.

1 gillning

Tack! Men den delen av mina investeringar är redan avklarade. Jag har lite över som jag kan spekulera med.

Man brukar säga ca 10% i lekhinken.

2 gillningar

Bra att veta😊 jag tänkte dock spekulera med mindre än så, så det är ingen fara.

Brytpunkten beror väl på hur mycket aktierna går upp med (och när) innan du säljer. Ställ upp lite olika scenarion i ett kalkylprogram så borde du få någorlunda hum om vilket alternativ som vore bäst.

1 gillning

Sant, bra idé. Tack😊