Hej
Lite villrådig i denna fråga.
Gjorde en hel del pengar på aktier i utländskt bolag, givetvis måste jag skatta för dessa i Sverige. Råd som jag fått från familj och vänner är att börja plocka ut vinsten. Det rör sig om ca: 450.000 kr. Vart ska jag placera dem? Vad bör jag göra?
Helt omöjligt att svara på utan att veta vad du vill uppnå?
Jag vill återinvestera dem. Har gjort en bra avkastning varje månad, tänkte kanske ta ut den varje månad och återinvestera i något. Men vad?
Min strävan är givetvis att få dem att växa med ränta på ränta.
Vilken risknivå är du bekväm med och hur lång är sparhorisonten?
Förmodligen vill du diversifiera bredare än i ett enda utländskt innehav då du får en extrem koncentrationsrisk med det mesta av pengarna investerat så snävt.
Förslagsvis en billig global indexfond eller liknande med innehav i några tusen olika bolag, givet att det är aktier du vill placera det i och inte räntor eller något annat.
Se nedan och specifikt under rubriken “För dig som är ny och vill komma igång”
Jag är van vid en hög risknivå. Kan i nuläget förlora mycket ena dagen och nästa dag gå mycket plus. Så det mindsetet är jag van vid nu.
Tack så mycket för informationen.
Välj en global indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Okej så hög risktolerans och lång sparhorisont?
I så fall är jag tråkig och rekomenrar global indexfond och kanske krydda med någon småbolagsfond. Då kan du räkna mer en avkastning på -50% till +50% varje enskilt år. Men du får en diversifierad och billig portfölj.
Tack så jättemycket.
Tack så mycket för info.
Lutar åt att jag investerar dem i en indexfond.![]()