OT - Bestulen, nu säljs det på Blocket

Haft inbrott i förråd nyligen, nu säljs mitt teknikföremål på blocket. Vad kan jag förvänta av polisen? Tips på tillvägagångssätt? Har skrivit till säljaren att jag är intresserad. Anonymt konto, hittar inget namn.

Tacksam för tips, även oortodoxa…

En tanke är att säljaren kanske inte svarar om hen kan identifiera dig som ägare. Har du någon kompis som också kan höra av sig? Kanske mer sannolikt att du kan få tag i någon form av kontaktuppgifter då?

Annars låter det väl rimligt att höra av sig till både polisen och Blocket.

Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Här står bl a att man samarbetar med polisen och delar information om användare vid misstänkta brott.

2 gillningar

Polisen vill bara ha anmälan, inte hänga med till avtalat ”köp”

Mitt namn/adress spåras inte till förrådet. Eller brottsplatsen, det låter tuffare :wink:

Tror tyvärr inte du får mycket till hjälp vid den här typen av brott, finns egentligen två alternativ, antingen åker du och hämtar ditt föremål, finns viss risk för konfrontation med allt vad det innebär. Alt 2 så anmäler du till polis, försäkringsbolag för att sedan glömma och gå vidare.

Lägger ingen värdering i hur du går vidare men råder väl att tänka igenom alt 1 mer noggrant innan eventuellt agerande.

Stämde träff, tog med en vän, sa ”den är min”, fick efter en kort stund en ursäkt och det var det. Odramatiskt men bra adrenalinpåslag ändå.

21 gillningar

Respekt, det hade jag nog dragit mig för.

2 gillningar

nu verkar det ha löst sig, men jag hade en kompis vars cykel blev stulen. Han hittade den på Blocket nån dag senare, bestämde träff med säljaren/tjuven och konstaterade att den verkligen var hans. Sen bad han att få provcykla. Han provcyklade sen helt sonika därifrån, med sin egen cykel. :slight_smile:

8 gillningar

Och det är fortfarande i gränslandet självtäkt, som det heter och inte egenmäktigt förfarande.

Du har 24 h på dig efter stölden att ta tillbaka ditt objekt, tex en cykel. Så det är tidsintervallet som avgör.

Då får naturligtvis ta tillbaka ditt objekt under pågående stöld med rimliga medel.

2 gillningar

En person eller ett föremål?

1 gillning

Vad ska den ursprungliga tjuven göra efter 24h, polisanmäla återtaget?

2 gillningar

En livs levande vän, inte ”en ”say hello to my little friend”-vän :wink:

2 gillningar

Skulle gissa att det är större risk att en råkar gola ut sig själv för självtäckt än att tjuven gör det. En naiv person ringer upp polisen och informerar att prylen är återtagen/återfunnen.

3 gillningar

Beror på vem du tar den ifrån. Har tjuven becknat cykelen fort så den passerat vidare är det svårare.

Ah då kanske man får känna på lagens långa arm då. Det vore ju knappast det mest ironiska som hänt

1 gillning