Jag har varit med om något helt konstigt och otippat… Och mycket störigt. Lämnade in bilen över dagen för byte till vinterdäck på ett nytt ställe, och döm om min förvåning när jag fick tillbaka bilen med däck som inte är mina (!). Köpte nya däck 2021 och de är nu puts borta, på bilen sitter däck av annat märke från 2020 utan TPMS-sensorer med rostiga fälgar som ser ut att komma från skroten. Har pratat med firman som förnekar att de skulle ha bytt ut däcken, har pratat med försäkringsbolaget som säger att försäkringen inte gäller då jag har lämnat bort bilen till en firma, och tja… Verkar inte finnas så mycket att göra nu. Känns bara väldigt surt och som att förtroendet för människor har rubbats en smula ![]()
Förmodligen har de nån annan kund som är väldigt nöjd just nu. Hen tycker förmodligen att firman var väldigt schysst som fixade fräschare hjul gratis.![]()
Skämt åsido, tråkigt läge. Svårt med bevisbördan om firman krånglar. Det är ju inte rimligt att ta fotobevis och be firman skriva under papper på vilka hjul man lämnar in.
Är det en etablerad kedja eller Kalles halvsvarta bilverkstad?
Det är ett mindre företag som funnits i 10 år och har två filialer. Ligger några hundra meter från mitt hus så jag går förbi varje dag ![]()
Har du inga kvitton på inköpet av däcken, nån bild där bilen är med och man kan se fälgar och däck?
Om dem vägrar finns det två saker att göra.
- polisanmälan
- ARN anmälan
Relevant fråga… tog du med dig sommardäcken tillbaka?
Istället för arn hade jag nog stämt dem istället. Effektivare. Sannolikt ett småmål.
Du bör ju dock kolla över ditt bevisläge först.
Jo jag har kvitto på däcken jag köpte, därför som jag också kan argumentera så starkt för att det faktiskt är helt andra däck. Men tyvärr visar det ju bara vilka däck jag har köpt, inte vilka däck som jag tog med till verkstaden. Det är vad verkstaden hävdar, att de satte på de däck som jag har tagit med
Tyvärr inga bilder på bilen med vinterdäck, men tänker att de ändå hade kunnat komma med samma argument då.
Har funderat på både polisanmälan och ARN, men leder det verkligen nånstans? Har hittills bara erfarenhet av att polisanmäla lagts ned omgående när jag anmälde internetbedrägeri för 10 år sen, men då behövdes polisanmälan för att försäkringen skulle gälla. ARN ger väl bara rekommendationer som inte är bindande? Känns som att det mest blir bortkastad energi… Suck ![]()
Har du provat att vända dig till någon annan på firman? Kanske har du stött på ett rötägg.
Men om du förvarat vinterdäcken på deras hotell har du väl någon form av inlämningskvitto som knyter däcken till firman?
Smått komisk situation. Skulle göra ett försök att ta med kvittot till verkstaden och prata med förhoppningsvis ägaren. Säg att du tänkt ta det till domstol.
Har du ingen möjlighet att hitta någon gammal bild med bilen när den har vinterdäck?
För att strö salt i såren så begår du antagligen ett brott om du behåller hjulen då fått av verkstaden. ![]()
Jag är ingen jurist men gissar på olovligt förfogande / olovligt brukande.
Ett alternativ till att lösa tvisten den juridiska vägen är att kontakta Aftonbladet / Expressen.
Som sagt, hade bett och få prata med ägaren/chefen. Visat kvitto och stått på mig. Men har du provat det och de ändå vägrar. Så hade jag kontaktat en jurist. Har själv en juristförsäkring. Men har man inte det så finns det jurister som hjälper konsumenter. Man brukar få berätta sitt ärende och få deras bedömning gratis. Sedan tar man ställning till om man vill anlita dom. De kan räcka att juristen formulerar ett brev och vips så vill firman helt plötsligt göra upp. Men man får ju ta ställning till om däcken är värda kostnaden för juristen.
Bråkar man lite så blir det ju tillslut enklare för firman att göra upp.
Har inte förvarat däcken på däckhotell. Tog med däcken från förrådet hemma, lämnade in bilen för däckbyte före jobbet och hämtade den på kvällen.
Det är dumt att göra så för du kan åka dit för förtal. Syftet med att “go public” är att orsaka skada och det är straffbart.
Däremot är det inte olagligt att skriva i den lokala Facebookgruppen om någon har fel däck, så länge man inte lämnar ut ngn.
Jag tror att utan bevis på kvitto vad du lämnat in för däck , explicit är det rätt svårt att få rätt i denna saken.
Det är väl inte möjligt att förtala företag?
Kan förtal begås mot företag?
Paragrafen tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande men mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag.
Källa:
Som man gör! Jäkla fult av dom. Har själv funderat på vad man gör om de slarvar bort/förväxlar däcken. En dålig recension på google då? Jag gjorde de en gång och blev kontaktad av företaget och blev kompenserad.
Varsågod att pröva den hypotesen ![]()
Även om det inte är brottsligt kan de stämma dig. Då är det civilmål och helt andra regler.
Kanske inte Nisses Fusk och Däckbyte AB, men principiellt.
Kör en anställd en likadan bil? De kan väl gå igenom vilka som varit därunder dagen om det blev en förväxling. SOm skrivit tidigare bör du kunna bevisa att de du har nu är dina.
Off topic:
Jag var med en gång om hos en ‘seriös’ etablerad storkedja att mina sommarhjul bara var borta eftersom de hade haft inbrott i deras förvaringscontainer. Men en ersättning fick man inte eftersom de var ‘inte längre i bästa skick’. Dessa var bara till Tj-bilen och jag skulle byta ut bilen ändå så jag gjorde inget väsen av det sen. Men jag blev riktigt paff där och såklart går jag inte dit längre. En ursäkt eller liknande har jag aldrig hört. Eftersom jag jobbar med relaterade produkter har de gått mista om en del nya kunder som jag avrekommenderade gå dit … .
Du menar på allvar att om man lämnar ett dåligt omdöme kring ett bolag så kan man bli stämd?
Så att vi pratar illa om aktiva fonder på detta forum medför att vi kan bli stämda?