Men är det några vanliga dimensioner för däcken samt liksom låter som en mindre däckverkstad? De bör väl kunna kolla upp vilka de har bytt däck på samma dag som dig och ta det därifrån.
Gör inte firman något för att hjälpa till skulle jag polisanmäla.
Ja, verkligen. Ett uppenbart fall av bedrägeri/stöld. Helt orimligt/omöjligt att montera fel däck, utan uppsåt.
Oavsett om TS väljer att konfrontera/hur det går med konfronteringen kan TS polisanmäla det hela som stöld och förmodligen få ersättning minus självrisken från försäkringsbolaget.
Har TS tur kan försäkringsbolaget även bistå med utredning mot firman, men skönt att åtminstone slippa stå för ett extra par vinterdäck.
Ja visst är det uppenbart att det har gjorts med uppsåt. Riktigt fult. Trodde också att det skulle gå på försäkringen, men pratade med TryggHansa som sa att försäkringen inte gäller eftersom jag frivilligt har lämnat över bilen till någon som då fått förfoga över den och pga denna frivillighet från min sida kan det i deras ögon inte räknas som någon sorts stöld/bedrägeri som försäkringen täcker. Så det var sannerligen tråkigt att få höra.
Kan vara bra för alla att veta att TryggHansa också har en formulering i sina villkor att de inte ersätter däck som lämnats in på däckhotell och som firman vägrar lämna ut igen. Såg det nu när jag kände mig tvungen att granska villkoren lite extra.
I det här fallet var de försvunna hjulen inte monterade - får vi nu anta. Ofta ingår i försäkringen bara monterad utrustning & tillbehör. Man får kolla upp det i villkoren.
Suck, och självklart kom den infon från Trygg-Hansa (även om just detta kanske gäller alla bolag).
Kanske går det att få firman att anmäla detta själva som stöld så att deras försäkringsbolag kan ersätta dem, som i sin tur ersätter dig?
Om inte annat är ju det en intressant diskussion att ha med firman - d v s om de (förhoppningsvis någon mer kundorienterad person på firman) kan medge att någon faktiskt har gjort en stöld.
Lite annan approach som bygger på att åtminstone någon är hederlig där - men det kanske inte är fallet.
Om alla på firman frånsäger sig ansvar är det sannolikt en firma som gör fler saker på den ”gråa” sidan. Ett tips till SKV om extra granskning skulle nog kunna ge lite rättvisa (även om det inte hjälper dig personligen)
Tråkigt att höra om eländet. Jag hade börjat med att prata med ägaren och tagit det därifrån.
Om det inte är ägaren själv som är kriminell eller slarvig (utan en anställd som jobbade den dagen) så ger du ägaren möjligheten att själv reda upp det med berörd(a).
Det låter märkligt att försäkringsbolaget inte ser det som stöld för att du gett tillgång till fordonet (ska man behöva närvara o c filma däckbytet från a till ö) kan man fråga sig…
Det finns sådana fall, men om du lämnat omdömet på en ratingsite så är det en viss skillnad mot om du vräker ut dig i media eller på soc. media om vilka as och sopor de är.
Men det gäller att göra det smart.
Låt tidningarna få nys om det så de skriver en artikel. Se hur tidningarna formulerar sig i sådana här fall. De kontaktar däckfirman och ber dem uttala sig osv osv.
Vad är det för fall? Har du något exempel färskare än 1950?
Varför skulle det vara skillnad på att begå ett brott som inte finns på en ratingsite jämfört med att begå ett brott som inte finns i media eller på soc. media?
Stärker min åsikt att advokater är värsta slum värre än en bilmekaniker omskolad till tandläkare. Gör allt för att suga ut då mycket som möjligt av sina kunder utan minsta åtanke på det lidande de förorsakar.
I det aktuella fallet tycks det dock röra sig om en jurist och inte en advokat. En advokat har sin titel att vara rädd om, och tänker förmodligen efter både en och två gånger innan vederbörande drar ett utsiktslöst fall till domstol.
Går tyvärr inte att lita på verkstäder längre, man får helt enkelt göra dessa slags arbeten själv alt. vara med under monteringen. Fuskas och slarvas till förbannelse.
Ja. Verkstäderna har också rekryteringsproblem på grund av de låga lönerna som blir kvar efter de höga skatter som verkstäder betalar.
Övriga tunga arbeten arbeten kan ju ofta slippa skatteeffekterna helt, genom att ta ut RUT- eller ROT-avdrag. Verkstäder betalar förutom full skatt också miljöavgifter på däck och vätskor som ska bort från bilarna.
Kunderna ligger också mentalt kvar i en gammal prisbild från flera decennier sedan, och är varken beredda eller har möjlighet att betala vad det skulle kosta att göra allt rätt.
Priserna blir därför antingen dåliga eller för bra för att vara sanna.
Ansvarstagande vuxna har alla varit dreglande ettåringar. Så… tveksam slutsats där tycker jag. Kraven och kontrollerna från advokatsamfundet gäller inte jurister. Advokat är en skyddad titel som man är rädd om och inget man vill bli fråntagen.