Överdrivet fokus på elbilars ålder och miltal? 🤔

Efter några veckor och många nätters researchande börjar vi närma oss ett beslut för nästa bil som blir en EV. (J*vlar vilken djungel detta är! :grin::palm_tree:)

Men det jag funderar över är vilket orimligt(?) stort fokus det är på att en elbil ska ha låga mil och vara av nyare årsmodell för att garantera att de ska hålla länge. En EV ska ju generellt inte ha några egentliga servicebehov jämfört med ICE fordon.

Och kollar man på ICE hjältar som tex Honda CR-V som i många fall rullar problemfritt i 40K mil så nog baske mig borde väl en elbil kunna snurra på bra många mil innan man ska behöva göra några större service:ar? Och då räknar jag givetvis inte slitage som bromsar/hjulupphängning/ev kylvätska för EV batteri osv.

I de priserna jag kollar på nu är det t.ex. hysteriskt stor skillnad mellan en Kia E-Niro som gått under 5000 mil och är max tre år gammal jämfört med en 2020 som gått strax över 10000 mil. Det är ungefär 40,000 kr skillnad. Till det får man väll dessutom räkna en större värdeminskning på den nyare bilen med lägre miltal tänker jag? Nybilsgarantin finns fortfarande kvar på den äldre bilen så man kan rulla många mil och 2-3 år till på den.

Så frågan är om årsmodell/miltal är lite väl hype:at på dessa bilar? Och kommer t.ex. Kia E-Niro rimligen kunna hålla lika bra som ICE slitvargarna?

1 gillning

Hade en klient förra veckan som körde Volvo XC90 diesel från typ 2017 och funderade på byta till Kia EV9 elbil.

De hade fört exakt statistik över alla reparationer/slitagedelar som skett under typ de 6 år de haft den (Volvon hade gått >20000mil och reparerats för typ 100000kr om jag minns rätt)

De frågade lite samma sak. Då sa jag ”-låt oss kolla på alla saker ni reparerat/bytt på Volvon”. I princip ALLT på den listan som de reparerat var saker som även finns på en elbil :wink:

Utöver de 100000kr ovan tillkom sen även vissa kostnader för service som enbart finns på fossilbilar. Men det var ganska lite kostnader om man bröt ut de separat jämfört med totalen som låg på ca 140000kr inkl däck om jag minns rätt.

Min bild är att man tidigare underskattade slitaget beroende på milen på elbilar och att långmilarna därmed låg för högt. (Speglade nog mer en bristsituation på utbud av begagnade elbilar) Sen kanske man idag i vissa fall överskattar slitaget men det är nog mer en slags rädsla för att stå utan garantier osv (där det finns vissa milbegränsningar).

Så BILAR ÄR helt enkelt rejält komplicerade maskiner IDAG oavsett drivlina så underskatta inte den delen/kostnaden vilket många gör när de kollar på miltalet.

5 gillningar

Har kört elbil sedan 2016. Min nuvarande har jag haft sedan ny 2018. Renault Zoe. 10500mil i detta nu. Är otroligt nöjd. Billiga servicearbeten (oftast bara kontroll) och få problem. Men tror det är väldigt olika mellan vilka märken du tittar på.

40000 kr mer för en bil som gått 5000 mil mindre är ju ingenting. Normal värdeminskning på en ny bil är ju minst 25-30 kr per mil, så det hade jag lätt lagt upp om det inte är andra skillnader i utrustning osv.

Går inte många av de reparationskostnaderna på maskinskadeförsäkringen?

1 gillning

Oftast inte då det t ex var saker som bromsar, lås, fjädring, hjullager, 12V batteri, länkarmar, styrleder, bakluckedämpare, AC-delar, ställmotorer klimatanläggning, torkarlänkage, lykta osv.

Hmm… Det du säger om service stämmer inte. Inte för reparationer heller.
Om man köpt vettigt exemplar och fabrikat håller ICE motorer rejält länge utan märkbara reparationer. Ofta behöver inte ens kamrem bytas pga kedja istället.
Min modernare VAG-bil kan jag byta motoroljan och filter på på 20 minuter i kontorskläderna på garageplan. Kvalitetsoljan + filtret köps på postorder för ca 500 SEK.
ALLA andra saker som kollas och servas och ev repareras finns också på en El-bil.
Ex bromsar, bussningar och bärarmar och styrleder och elprylar och AC , kylsystem mm. Bromsarna används mindre men det brukar snarast öka krav på service .
Flera av dessa system är dessutom mer belastade och mer komplicerade på en El-bil. Ex en Elmotordriven AC-kompressor som inte är gratis. Det ger högre försäkringspremier om inte annat.

När man inte har garanti eller maskinskadeförsäkring längre.
Jag skulle oroa mig om jag köpt en ovanlig bil.
OM man tar TESLA som exempel som är vanlig säger tredjepartsverkstäder som reparerar ex högspänningsbatterierna att dom oftast kan åtgärda en liten del av av batteriet då oftast få celler eller en modul av många behöver åtgärdas på batteriet. Kostnadseffektivt. Begagnade batterier från krockade bilar finns också om biltypen är vanlig. Just nu ligger 50 batterier till model 3
på “bildelsbasen.se

Allt det täcks i alla fall hos Folksam på papper. Verkligheten kanske ser annorlunda ut dock
försäkringsbolagen är väl rätt duktiga på att hävda slitage eller högra åldersavdrag. Nä, jag tror jag håller mig till bilar inom garantitiden.

Tack, det är ju verkligen värdefullt att ha med i ekvationen. Speciellt när man går från en bil med höga servicekostnader som i vårt fall. :slight_smile: