Ska jag behålla en Kia e-Niro 2019 eller byta?

Behöver tips från er andra! Jag har ett billån för en Kia E-Niro 64 kWh från 2019 och nu har mitt avtal ökat från ca 2 800 kr/mån till ca 3 800 kr/mån. Därför funderar jag på alternativ. Samtidigt kör jag i genomsnitt 6-8 mil per dag.

Med bensin och diesel skulle kostnaderna snabbt bli höga. Jag betalar ca 5 kr/kWh i genomsnitt för att ladda bilen. Bensin skulle kosta ungefär 20 kr/mil. I genomsnitt kör jag 217 mil per månad.

Vad hade du gjort i min situation? Skulle du behålla bilen och fortsätta med det nuvarande avtalet eller byta till en annan bil?

Skulle behålla bilen.
Har något ändrats i avtalet förutom räntan?

Du lär väl inte få en lägre ränta för att du byter bil?

Restskuld bort + räntan.

Precis, Tesla har en ännu lägre ränta men en högre månadskostnad. Alternativt skulle man kunna byta till en ännu billigare bil, men det är inte värt det, tror jag.

Beror på hur man ser det.
Räntan är knappast den största kostnadskomponenten i ditt bilägande.
Förmodligen är det värdeminskningen.

Du får ganska mycket dieselbil för pengarna.
Men visst, jag hade också velat köra på el.
Svårt att motivera ett byte av din nuvarande bil om inte den slutat uppfylla ert behov.

Känns som man alltid förlorar på själva bytet också. Handlarna vill ju ha sin del.

Bra poäng där, värdeminskningen är betydande och jag är osäker på om jag vågar behålla bilen när den är äldre än 7-8 år. Det finns taxibilar av samma modell som har kört minst 25k mil utan problem.

Sant! Kan vara bättre att sälja privat eller ev. Utomlands.

Vad tittar du på för bilar? Inte ens min gamla 245a drog en liter milen.

Rimligt är väl att ha en bil som drar 0.6-0.7.

Med diesel kan man ju köra på 0.5.

3 gillningar

Sant! Skrev fel :rofl:

5 kr per kwh låter väldigt högt. Men det priset kostar din bil typ 10 kr per mil att köra. En diesel som drar 0,5 skulle få kosta lika mycket i drivmedel.

Du sitter i samma sits som mig. Jag köpte loss den Kia Niro som vi leasade för ca ett halvår sedan. jag räknade och räknade och jämförde bilar, men kom fram till att för mina förutsättningar, med krav på säkerhet och ekonomi, så hittade jag ingen bil som var billigare än Kia Niro. Du har väldigt lika förutsättningar som jag (jag pendlar 9 mil/dag 3 dar i veckan och åker ibland längre turer oc hhar möjlighet att ladda hemma). Jag föreslår att du behåller bilen.

Jag laddar bara publikt så jag kommer åt ca 5kr / kWh när jag laddar bilen.

Bra, då kommer vi fram till samma slutsats :slight_smile: Nu återstår det bara att fundera på hur länge vi vågar behålla den? Efter garantitiden?

Då är det ju billigare att kränga iväg elbilen och köpa en motsvarande fossilbil. Allt annat lika.

2 gillningar

Jag har till och med räknat på en Toyota Prius som drar cirka 0,5 liter per mil (motorväg). Jag måste lägga ut cirka 200 000 kr för att köpa en fin och bra Toyota Prius.

Månadskostnaden ligger på runt 2 500 kr. Låt oss säga att jag kör 300 mil i genomsnitt per månad. Bensinen kostar cirka 20 kr per liter. Grovt räknat blir det 0,5 liter x 20 kr x 300 mil = 3 000 kr.

Totalt blir månadskostnaden 3 000 kr + 2 500 kr = 5 500 kr.Med en Kia E-Niro blir det billigare och man får mycket mer bil för pengarna. Dessutom mycket billigare service med elbil.

En fin och bra dieselbil kostar också en del, så det blir troligen samma uträkning som för Toyota Prius.

Drar inte din E-Niro typ 1.45kwh/mil?

Då kostar det väl 3800kr för bilen plus 1.45 kwh x 5kr x 300 mil = 2175kr. Elen plus bilen för 3800kr/mån blir ju då knappt 6000kr i månaden.

Service vet jag inte vad det kostar, men min fossilbil går på ca 1000kr om jag gör det själv eller 3000kr på verkstad. Båda bilarna har ju bromsar, hjullager, fram- och bakvagn osv som kommer kosta över tid.

Bra poäng där, som fick mig att tänka lite :laughing: Under sommaren drar den cirka 1,45 kWh, precis som du säger, och under vintern cirka 2 kWh på motorväg. Men även fossilbilar drar mer under vintern.

Service i genomsnitt ligger på runt 1000-1200 kr hos verkstaden. Jag är inte den typen som fixar saker själv speciellt inte bilen. Ibland kan det bli dyra service runt 3k-6k. Även hos fossilbilar.

Skatten ligger på 360 kr per år.

Sedan måste vi också ta hänsyn till däck, eftersom elbilar sliter mer på däcken än fossilbilar. Acceleration = kostar pengar :laughing:

I det här fallet är jag övertygad om att behålla Kia E-Niro, eftersom det är mycket bil för pengarna och det är svårt att gå tillbaka från elbil till fossilbil.

Jag är bortskämd med snabb värme i bilen, särskilt under vintern. Dessutom känns bilen så uppfriskande och pigg att köra.

Jag får se över kostnaden för att ladda bilen. Om jag kan komma åt ett pris på 2-3 kr/kWh blir det en större vinst för mig.

1 gillning

Jag planerar att börja leta ny bil när min nuvarande bil är runt 8 år. Det är ungefär den ålder på bilen jag vill ha för att känna mig säker, därefter är min känsla att bilen hunnit halka lite för mycket efter i säkerheten jämfört med nya bilar samt att den riskerar att vara tillräckligt gammal för att något kritiskt ska gå sönder under körning. Så då är min plan att köpa en ny bil som är runt 2-3 år gammal efter det så att värsta värdeminskningen har försvunnit.

1 gillning