Jag tänkte se ifall forumet kunde hjälpa mig med att svara på en fundering jag har.
Är det någon som vet ifall det går att överföra bolånet som man själv har, till köparen av ens bostad ? Alltså att dem köper bostaden tillsammans med mitt bolån. Jag har för mig att detta var något som inte var så ovanligt förr. Har också för mig att det finns en term för just detta men kan inte hitta det, trots mycket googlande.
Som jag minns det på tidigt 80-tal så hade i princip varje bostadsannons för Brf lånesats på befintligt lån angivet i tidningen.
Jag vet dock inte anledningen till detta…
Jag köpte min första bostadsrätt för ca 1 år sedan och band då min lån på 10 år under 2 %. Trivs väldigt bra här och skulle kunna tänka mig att bo här många år till. Men har börjat fundera på möjligheten att bygga hus, verkar komma en tid framöver då detta kan vara fördelaktigt (Och det är hus jag vill bo i längre fram).
Det har nog inte undgått någon att bostadspriserna gått ner det senaste och kommer göra framöver. Tanken är då att ifall jag kan få sålt lägenheten tillsammans med lånet så är lägenheten värd mer för att kostnaden att bo här är mindre, den uträkningen beror dock på några antaganden man får göra angående räntan.
Inte jag heller, var inte ens född då
Ahh okej, kommer du ihåg ifall detta upplägg kallades något speciellt ? =)
Fram till mitten av 80-talet hade vi kreditrestriktioner, varför det var väldigt svårt att få lån. En situation som är svårt att tänka sig idag. Samtidigt, inte helt fel. SMS-lån fanns inte på kartan.
Eftersom det var svårt för köpare att få nya lån, innebar detta att det var lättare om en bostad var belånad, för då fick köparen, om hen var kredtvärdug, ta över dessa lån, och köparens bank hade lättare att finansiera köpet.
Jag handlade mängder av köp i bank på 80-talet då köpare tog över både två, tre och till och med fyra lån från tidigare ägare.
I mitten av 80-talet släpptes marknaden fri, varför behovet av övertag av lån i princip försvann över en natt.
En gubbgissning. Övertag av lån i samband med en försäljning är ingen bank intresserad av. Den nye ägaren får helt enkelt låna på egen hand.
Däremot är det kanske inte helt omöjligt om du byter boende, att du får plocka med dig ditt gamla lån. Den tekniska benämningen blir då säkerhetsbyte på det gamla lånet.