Överföra pengar från Sverige till barnbarnen i USA

Är det någon som har erfarenhet av att överföra pengar från Sverige (SEB) till ett amerikanskt (privat) konto (Chase Bank)? Föräldrarna bor i Sverige och vill ge pengar till barnbarnen (som bor i USA). Barnbarnen har inget svenskt konto och kommer inte att ha något.
Föräldrarna ska ringa SEB men jag tänkte att det vore intressant med lite annat perspektiv om hur enkelt/svårt det är.
Är det någon begränsning på beloppet?

Tack för hjälpen!

1 gillning

Jag vill också vara dollarmiljonär. Det skulle underlätta en del frågor jag gärna skulle lösa ut.

För att svara på din fråga… Jag har fört över pengar till utländska konton och det som krävs är att först registrera hos banken vilka länder, summor och hur ofta man kommer utföra transaktioner över gränsen. När det är klart borde det bara vara att köra på.

2 gillningar

Vilken storleksordning handlar det om? Största överföringarna jag har gjort utanför EU är nog på knappt 100tkr. Det var inga konstigheter utan fyllde väl bara i uppgifterna man ombads om och tryckte ok.

Det råkar ju dessutom vara ungefär den summa många utbytesstudenter sätter över till sig själva när de spenderar en termin eller två i USA. Sällan hört om strul där, annat än att öppna ett bankkonto i USA men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Aldrig haft några bekymmer med Wise till/från USA, deras avgifter brukar vara lägre än bankernas.

Knappar jag i appen in 1 MSEK för överföring till USD så landar avgiften på drygt en halv procent, vet inte vad SEB tar.

Känner ej till begränsningar i summor, men kan ju vara värt att titta närmare på i alla fall.